REDNINGSMANNSKAP: Tom Hanks og Felicity Jones er duoen som er påtenkt å redde cirka halve menneskeheten i sløve «Inferno».

REDNINGSMANNSKAP: Tom Hanks og Felicity Jones er duoen som er påtenkt å redde cirka halve menneskeheten i sløve «Inferno». Foto: UNITED INTERNATIONAL PICTURES

Filmanmeldelse: «Inferno»

Pinlig paranoia

Konspirasjoner kan være morsomt filmstoff. Men da må det være morsomt!

Jon Selås
ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

THRILLER/DRAMA

«INFERNO»

USA. Regi: Ron Howard. Med Tom Hanks, Felicity Jones, Omas Sy, Ben Foster, Sidse Babette Knudsen.

VG:s terninger viser 2 prikker

Etter «Da Vinci-koden», er det tredje gang («Engler & Demoner» var andre) forfatteren Dan Browns romaner brukes som filmgrunnlag. Vi snakker altså om eldgamle symboler og tegn, som skal brukes for å løse gåter av eksistensiell karakter. Denne gang gjelder det å stoppe en ravgal milliardær, som har satt seg fore å utrydde halve menneskeligheten – så å si i økologiens navn.

Nå vel: Vår gamle venn, professor Robert Langdon (Tom Hanks) settes på saken; dette er jo gåter det kreves professoral Cambridge-tweed for å løse, som vi utmerket vet nå.

Det vi også vet, er at konspirasjoner og paranoia er vanskelige filmelementer – de må porsjoneres ut pinlig nøyaktig og intelligent! Det er langt fra tilfelle denne gang og i denne filmen for professoren og hans (som alltid) vakre og meget yngre kvinnelige følge (i alle tekkelighet, selvfølgelig!)

For her svikter det. Grovt: Sporene som skal følges er (selv via Dante, Firenze, Venezia og Istanbul) virker direkte sammenrasket; hvem som lurer hvem er et uoverraskende sammensurium; «partene» i plottet er delvis dårlig funnet på. Og selv dødelig hardt skadede aktører spretter uten unntak opp igjen og utgjør fornyede livsfarer med en gang det føles nødvendig for å tyne enda mer spenning ut av en allerede rutinemessig opplagt historie.

Nei, her er lite å bli skremt av. Enda mindre å bli spent av. Og – dessverre – aldri noe å bli underholdt av.

JON SELÅS

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder