ANIMERT SUKSESS: Historiens største animerte filmsuksess, «Frost», har snart spilt inn syv milliarder kroner - og solgt merchandise for det samme beløpet. Her er heltinnene Anna (med blondt hår) og Elsa i samtale med jarl av Wesseltun. Foto:,Ap/Disney

Milliardbutikken «Frost» rir på Norges-suksessen

Antall amerikanske gjestedøgn opp 33 prosent

Filmen «Frost» fortsetter å gi Norge unik gratisreklame. Nå skreddersyr Disney-konsernet turer til Norge, og over jul kommer «Disney On Ice» med «Frost»-tema til landet. Men pass på lommeboken ...

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

«Disney On Ice» skal ha tyve forestillinger i Oslo og Stavanger fra og med den 21. januar – i Stavanger er brorparten av showene allerede utsolgte. Billettene koster mellom 270 og 415 kroner, men kvelden kan fort bli dyrere enn det, om barna får det de peker på.

New York Times besøkte denne uken forestillingen «Disney On Ice Presents «Frozen»» utenfor Washington og kunne rapportere hjem om snøkjegler av is til 100 kroner, glowsticks til 190 kroner og sjansen til å posere og avfotograferes med pappfigurer av filmens hovedpersoner, Elsa og Anna, til 170 kroner.

I USA utvides nå merchandise-beholdningen – altså varer som er direkte knyttet til filmen – fra de vanlige klærne og dukkene til også å gjelde blant annet epler, druer, juice, yoghurt, plaster og en hel tannpleie-serie med «Frozen»-merket.

Disney-toppen Robert A. Iger har anslått at inntektene fra merchandise-delen av filmen vil passere én milliard dollar i 2014, altså 6,7 milliarder kroner. Det vil si at den tangerer selve billettinntektene av filmen.

«Frost» ble allerede i mars den mest lønnsomme animerte filmen i historien.

MORO(SNØ)MANN: Olaf er en av filmens store stemningsskapere. Foto:Disney,

Og neste sommer fortsetter Disney Adventures sine skreddersydde turer til landet som inspirerte «Frozen»-landskapet og historien, altså Norge. Turene starter på 5000 dollar – drøyt 33 000 kroner.

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, kan glede seg over tidenes sommerbesøk av amerikanske turister i kjølvannet av suksessfilmen og tror det fortsetter.

– Til og med september hadde vi en økning i gjestedøgn på 33 prosent fra i fjor. Det er usedvanlig mye og tilsvarer 70.000 amerikanske turister, sier Tuftin til VG.

– Er «Frost»-suksessen årsaken?

– Mye av det. Samtidig har flykapasiteten mellom USA og Norge blitt bedre blant annet på grunn av Norwegians ruter. Jeg tror dette vil fortsette. Det er ikke bare Disney Adventures som organiserer reiser til Norge, men også andre turoperatører med «Frost»-vinkling. Nå skal det også lages en kortfilm, den skal opp igjen på mindre kinoer i vinter og etter hvert også opp på Broadway. Interessen er der ennå, sier Per-Arne Tuftin.

Og dersom døtrenes sug etter prinsessekjoler blir for sterkt – eller om det er utsolgt til jul – kan alle foreldre vente til januar da Disney presenterer bryllupskjoler med «Frost»-design – til 8000 kroner ...

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder