Breien knivet mot Coppola, Malick og Herzog  ** Joachim Trier representerer Norge i dag

I BLITZREGNET I CANNES: Anja Breien på vei ut fra filmvisning sammen med tidligere samboer og klipper på filmen «Arven», den danske regissøren Henning Carlsen. Foto: SIGURD MOE HETLAND Foto:Sigurd Moe Hetland,

Slik var Cannes-konkurransen for 36 år siden

Anja Breien konkurrerte om Gullpalmen mot 17 menn og filmer som «Apocalypse nå!» og «Blikktrommen» i Cannes i 1979. I dag har en norsk regissør endelig æren igjen.

Artikkelen er over fire år gammel

«Omsider en norsk film i Cannes!» Overskriften er hentet fra VG 9. mars 1979 og er til forveksling lik mange av dem som dukket opp for noen uker siden. Da ble det kjent at Joachim Trier tar med seg sin første engelskspråklige film, «Louder Than Bombs», til Cannes for å kjempe om Gullpalmen. Filmen vises på kvelden selveste 17. mai.

CANNES-VIS: Breien og Henning Carlsen på festivalen. Foto:Sigurd Moe Hetland,

Det er første gang på 36 år en norsk film er med i hovedkonkurransen under verdens største filmfestival. Liv Ullmann er norsk som noen og deltok i hovedprogrammet i 2000, men filmen «Trolösa» var svensk. Trier selv var i sideprogrammet Un Certain Regard med «Oslo, 31. august» i 2011.

Stort press

Anja Breien visste et og annet om Cannes før hun kom dit med «Arven» i 1979, hun hadde også vist sin første film, «Voldtekt», under festivalen i 1971.

– I Cannes er det slik at det er et godt tegn dersom ingen forlater visningen din. Jeg la ikke merke til at noen gikk, så det var et godt tegn, forteller regissøren til VG.

– Det er et ganske stort press forbundet med å være i hovedkonkurransen. Jeg hadde fått råd av Henning Carlsen (dansk regissør og tidligere samboer med Breien, journ.anm.) at man måtte være godt forberedt på pressekonferansen. Du må forberede deg, ikke vent at noen stiller spørsmål, ta kontroll over hva du vil si. Jeg føler jeg hadde en bra pressekonferanse, så det var høydepunktet mitt.

Kjempet mot legender

Breien konkurrerte definitivt ikke mot småtasser i Cannes. «Apocalypse nå!» og «Blikktrommen» var i samme konkurranseprogram og er filmer som har blitt tidløse filmklassikere i ettertid. Francis Ford Coppola, Terrence Malick og Werner Herzog var tre av regissørene hun konkurrerte mot.

Breien og australske Gillian Armstrong var de eneste kvinnene blant de 19 regissørene i hovedkonkurransen.

– Det er det barskeste herreselskapet jeg har vært i! Å være to kvinner blant så mange menn ga i seg selv oppmerksomhet.

– Hvordan da?

– Man fikk følelsen av å komme fra et litt rart land. Jeg tror faktisk Norge var det landet hvor det var lettest å slippe til som kvinnelig filmskaper på 1970-tallet.

Breien husker det var mye oppstyr rundt hvorvidt Coppolas «Apocalypse nå!» ville rekke frem til festivalen i tide.

– Jeg husker jeg var på visningen til Coppola, han hadde smoking på seg, med en sønn eller datter på skulderen. The Coppola family!

MINNE: Anja Breien var på denne visningen av «Apolalypse nå» 19. mai 1979, hvor Francis Ford Coppola bar datteren Sofia (8) gjennom publikum. Kona Ellie og sønnen Gian Carlo (15) går til venstre. Foto:Levy,Ap

Den svenske regissørlegenden Ingmar Bergman hadde bedt om å få se filmen tidlig. Og den gjorde inntrykk!

–«Jag bränner upp mitt hus innan jag dör!»

Ifølge daværende leder for det svenske filminstituttet var dét første reaksjon etter at han hadde sett filmen, forteller Breien humrende.

Filmhistoriker Jan Erik Holst mener det var ganske opplagt at Breiens «Arven» skulle bli tatt ut til Cannes:

– Det var en god litterær film, selv om det er et originalmanus. Det er linjer både til Strindberg og Ibsen der. Hun hadde en stil man kjente fra Bergman, og var et spennende talent.

Han mener «Arven» holder seg godt ennå.

– Jeg har vist den på mange festivaler, og rundt på cinemateker. Vi var i Frankrike for noen måneder siden og i Polen før det. Den burde blitt trukket frem oftere, men nå gir Nasjonalbiblioteket den heldigvis ut på DVD for første gang, sammen med to av Breiens andre filmer.

BEVIS: Anja Breien med det skriftlige beviset på at «Arven» var i hovedkonkurransen i Cannes. Foto:Sigurd Moe Hetland,

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder