TRIVELIG TOPPTRIO: Jodie Foster omgitt av George Clooney og Julia Roberts i Cannes i dag, har presentert en samfunnskritisk, kommersiell thriller i «Money Monster» Foto: Anne-christine Poujoulat Afp

Filmfestivalen i Cannes: Clooney om «President Trump»:
– Vi amerikanere er ikke så dumme

George Clooney, Julia Roberts og Jodie Foster er sammen om filmen «Money Monster»

CANNES (VG) George Clooney mener fordummingen av tv-nyhetene er en av årsakene til Donald Trumps fremgang.

  • Jon Selås
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Filmen heter «Money Monster», regissert av Foster (53) med Clooney (56) som terrorkidnappet TV-vert på direkten og Roberts (48) som hans produsent i TV-stasjonens kontrollrom. Terrorens sanne ansikt viser seg dog ikke å tilhøre den desperate bombemann, men befinner seg veltilpass og dyrt dresset helt andre steder.

Det er første gang Foster forsøker seg på et så stort, kommersielt filmformat i form av en mainstream thriller. Men, det er klart, når samfunnsbevisste mennesker som akkurat denne trioen drar i gang et fellesprosjekt, er det slett ikke bare for å underholde.

Les også: Slik om kjendisene ut av skapet

Mister evnen til å tenke

– Det går da vitterlig an både å underholde, og å implementere en del kritiske og intelligente tanker og ideer i en film som dette. Det blir ikke ofte gjort for tiden. Men vi er takknemlige for at vi fikk anledning til å lage denne, sier Foster.

TV-virkeligheten som beskrives er direkte nedslående, ifølge Clooney:

– Vi ser tendensen meget klart: Rene nyheter forsvinner mer og mer. Vi skal i stede underholdes, også med nyheter. Det får TV-stasjonenes ratinger oppover og evnen til tenke, radikalt nedover, sier Clooney, som i filmens TV-program «Money Monster» bedriver dansende, gullbelagt og klingende TV-show med økonomi som innhold – med vekt på gylne investeringsmuligheter.

Clooney om norske reklamefilm: Antydet million-lønn for reklamen

– Fordumming av TV

En iransk journalist vil gjerne vite hva han vil gjøre dersom Donald Trump blir president.

– Den mannen er fra Iran! Understreker Clooney, kjapp i replikken som alltid. Men er rask til å understreke:

– Trump blir aldri i verden president! At han har kommet så langt som han har i nomineringsprosessen, er på mange måter et resultat av den fordummingen av TVs nyhetstjeneste som vi beskriver i filmen. Men når alt kommer til alt vil det vise seg at vi amerikanere ikke er dumme. Nei, den neste og beste presidenten blir en banebryter og en kvinne: Hillary Clinton. Og hun blir helt riktig, handlekraftig og dyktig kvinne på helt riktig plass, mener Clooney.

Clooneys bryllup: Stenger Venezias kanaler for superstjernen

– Vidunderlig vilt

Clooney var første skuespiller i prosjektet. Regissør Foster gikk raskt på ham, og undret om han kunne spørre sin gode venninne Julia Roberts om også hun kunne tenke seg å bli med. Og det kunne Julia avgjort.

Hvilket leder til at den evige «Pretty Woman» faktisk for aller første gang er i Cannes med tilhørende rødløper-oppstandelse i kveld.

Ettersom filmen også handler om terrorisme, og antiterrortiltakene her i Cannes for tiden er virkelig omfattende, undres mann om Roberts føler seg utrygg – på noe vis?

– Nei, hvorfor skulle jeg være det? Jeg er i Cannes, omgitt av venner og kolleger fra mange år tilbake, med en film jeg er stolt av. Jeg er opprømt og spent; dette er bare fin galskap og vidunderlig vilt for meg, sier Roberts med sitt aller mest strålende smil.

Donald Trump endrer stadig mening: Her er hans groveste selvmotsigelser

– Cannes ble helt avgjørende

Cannes er imidlertid ikke fremmed for regissøren, Jodie Foster. I år er det 40 år siden hun som 12-åring kom med regissør Martin Scorsese og resten av «Taxi Driver»-teamet, og hentet selveste gullpalmen hjem til USA. Da hadde hun vært barnestjerne på TV siden hun var seks år gammel.

– «Taxi Driver» og Cannes ble helt avgjørende for min senere karriere. Så det er utrolig spennende å være tilbake etter så mange år, sier Foster.

I likhet med da aller fleste kommersielle amerikanske filmer her i Cannes, stiller heller ikke «Money Monster» i konkurranse. Festivalen er et unikt sted for lansering, men å stille i konkurranse og ta sjansen på å ikke vinne noen priser, det blir for risikabelt.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder