HJEM FOR Å DØY: Rifka Lodeizen i «Forsvunnet». Foto: Storytelling Media

Filmanmeldelse «Forsvunnet»: Finstemt og følelsesladd

Følelsesmessig tøvær i det norske vinterødet.

  • Morten Ståle Nilsen

Artikkelen er over to år gammel

«Forsvunnet» («Verdwinjen»)

Nederland/Norge. Tillatt for alle. Regi: Boudewijn Koole.

Med: Rifka Lodeizen, Elsie de Brauw, Jakob Oftebro, Marcus Hanssen.

VG:s terninger viser 4 prikker

Den nederlandske regissøren Boudewijn Koole begynner å få en vakker liten filmografi på samvittigheten. Han er en stillferdig humanist, med en øm, poetisk stil som kan nærme seg det melodramatiske, men som ikke tipper over.

Han har sågar vært i Norge før «Forsvunnet». Nærmere bestemt i «Beyond Sleep» (2016), som utspilte seg her, og som hadde flere norske skuespillere, deriblant Anders Baasmo Christiansen og Thorbjørn Harr, på rollelisten.

GOD GUTT: Norske Marcus Hanssen i «Forsvunnet». Foto: Storyteling Media

Denne gangen er det unge Marcus Hanssen og Jakob Oftebro som er med i den norsk-nederlandske miksen, sistnevnte i en liten, men sentral rolle. Begge gjør gode innsatser i det som er en typisk «skuespillerfilm». «Forsvunnet» eies dog av de to kvinnene, som begge lader enhver gest, ethvert ord og enhver pause med mening.

Fotojournalisten Roos (Lodeizen) er på sitt årlige besøk hos moren Louise (de Brauw) og stebroren Bengt (Hanssen) i Norge. Vi er i en bygd i vinterland, der Louise, en tidligere konsertpianist, jobber som pianolærerinne, og Bengt, en sjelfull elleveåring, leker med lydopptaksutstyr og datamaskiner, og har begynt å interessere seg for jenter.

les også

Filmanmeldelse: Stillferdig kråke

KVINNENES FILM: Elsie de Brauw briljerer i «Forsvunnet». Foto: Storytelling Media

Forholdet mellom mor og datter er ikke godt. Roos valgte i sin tid å bo hos faren, noe Louise tilsynelatende ikke har tilgitt henne for. Nå har Roos dårlige nyheter. Hun er syk, alvorlig syk. Men hun får seg ikke til å fortelle det, annet enn til Johnny (Oftebro), som hun gjenoppliver et romantisk forhold til (selv om Johnny nå skal bli far sammen med en annen kvinne).

les også

Filmanmeldelse «Rivalene»: – En heftig klisjé

«Forsvunnet» åpner med en scene med den unge Louise, i ferd med å gi en konsert. Den avsluttes med at hun bukker og takker etter endt fremføring. Mellom disse to sekvensene tar vi del i en historie om en mor og en datter som tar tak i og reparerer forholdet seg imellom, fordi det er siste forestilling.

Menneskene er små, den norske naturen er overveldende. Når tøværet kommer, blir «Forsvunnet» en film om den ustø, men tette dansen som oppstår mellom mennesker når den helt store sorgen banker på døren.

Les også

  1. Jakob Oftebro: – Jeg har et veldig nært forhold til pappa

    HAUGESUND (VG) I sin nye film spiller Jakob Oftebro mot sin «danske far» - i en film om et far-sønn-forhold som kan…
  2. Slutt mellom Iben Akerlie og Jakob Oftebro

    I Costume forteller Iben Akerlie at det er slutt mellom henne og skuespiller-kjæresten.

Mer om

  1. Filmanmeldelse
  2. Film
  3. Jakob Oftebro
  4. Norge

Flere artikler

  1. «Los Bando» og to andre norske filmer tatt ut til Filmfestivalen i Berlin

  2. Pluss content

    Jakob Oftebro: – Umulig å forberede seg til pappa-rollen

  3. Eirin Mikkelsen (43) forsvunnet i Sverige

  4. Ekskjæreste om Louisa: – Hun ville utforske alle verdenshjørner

  5. Märtha Louises kjæreste om kongefamilien: – De gir meg hele tiden rettledning

Fra andre aviser

  1. «Forsvunnet» er en vintersonate fra Nord-Norge

    Aftenposten
  2. Norsk landskap møter nederlandsk melankoli i «Forsvunnet»

    Bergens Tidende
  3. Den bortkomne datter vender hjem

    Fædrelandsvennen
  4. Planlegger du en kinotur i helgen?

    Bergens Tidende
  5. «Skammerens datter 2 - Slangens gave»: Dårlig dialog

    Fædrelandsvennen
  6. Her gjenskapes jødedeportasjonene. Bli med på et filmsett preget av alvoret fra holocaust.

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no