Morsom, merkverdig og helt «Malkovich»

«Being John Malkovich»

FILM

Regi: Spike Jonze. Med: John Cusack, Cameron Diaz, John Malkovich, Catherine Keener, Charlie Sheen. Am. komedie 11 år (best egnet for voksne).

Publisert: Oppdatert: 25.02.03 13:19

Selv har han kun en birolle - som seg selv. Til gjengjeld i et 50-tall kopier.

Forvirret? Ikke når du sitter i kinosalen og lar deg føre av sted på ferden - omskapt til usedvanlig vital og vellaget surrealisme, gjennomsyret av en melankolsk, naivistisk sjarm. Nydelig fri for «materialisme» i være seg mål eller mening.

Sånn kan det gå når man gir regien til en spillefilmdebutant (Jonze) med oppfinnsomt hode og relevant bakgrunn (dokumentar/video for Björk, REM etc.), en manusforfatter som ville «overraske seg selv» (Charlie Kaufman) og et skuespillerteam som er 100 prosent med på notene.

John Cusack er utløser og sentrum, der han sleper seg gjennom tilværelsen som en søt, forsoffen drømmer - kun vekket tillive over sitt kjære dukketeater. Gift med en snill, kaotisk Diaz - en dyreverner som pleier hele dyrebutikken hjemme.

Livet skyter fart når Cusack motvillig må ta jobb, treffer sexy Christine Keener, og finner en hemmelig dør bak et arkivskap i det merkverdige firma, som holder til i en halvhøy «etasje 7 1/2». Døren fører inn til John Malkovichs hjerne, en attraksjon den smarte Christine fort gjør business ut av.

Mens Cusack forelsker seg hjelpeløst i Keener, bedårer hun hans kone Diaz gjennom kroppen til John Malkovich, som - invadert som den er - ikke er helt seg selv.

Scenen der Malkovich finner den hemmelige døren, invaderer seg selv og opplever en verden full av Malkovich'er, er i seg selv verd en kinobillett - i hvert fall for enkelte av oss.

Verden vil bedras, og det gjør alle i «Being John Malkovich». Som midt i alles bedrag av alle byr på en riktig, riktig varm hyllest til livet. På den i grunnen eneste mulige måte: Den surrealistiske.

ELLEN MARGRETHE SAND