Stor begeistring for Ken Loach' "Jimmy's Hall" i dag, med Barry Ward som Jimmy. Foto: Cannes-festivalen

CANNES DAG 9: Til slutt: Politikk. Også norsk

CANNES (VG) Britiske Ken Loach er blitt 78. Men hans politiske og humanitære aktivisme blir aldri gammel.

  • Jon Selås

Artikkelen er over seks år gammel

Hans nye film, «Jimmy's Hall», skapte enorm begeistring denne morgenen. Og skapte nye muligheter for å bringe opp den norske regjerings behandling av Dalai Lama nylig.

- Det kan jo uttrykkes høflig. Men regjeringen er jo rett og slett feiginger, sier Paul Laverty, den britiske veteranregissørens faste manusforfatter de siste 12 år.

- Jeg kjenner ikke den saken godt nok til å si noe spesifikt om den. Men det er et mønster, her: De som har makt, tar ikke lenger noen sjanser. Det er kun én lov som gjelder: Man skal la kapitalen flyte og businessen blomstre. Alt annet er underordnet. Så i realiteten er det pengene og pengeeierne som bestemmer alt, sier Loach.

- Det er en forferdelig situasjon, fordi i realiteten styres vi av politikk og politikere som ikke interesserer seg for mennesker, bare penger.

Paul Leverty Foto: REUTERS

- Det de burde ha gjort, er å ha som førsteprioritet å ta vare på dissidentene og opponentene, de som tar til orde mot alt som skader oss. Men hva skjer? De som avslører makthavernes overgrep, drap på uskyldige, den totale overvåkning av absolutt alle vi som bor i samfunnet - det er dem som arresteres, isoleres og deporteres. De virkelige forbryterne går fri, fordi
de tjener maktens interesser, sier Loach.

Og sier i alle fall en ting om den norske regjeringens behandling av Fredsprisvinneren:

Ken Loach Foto: AFP

- Det er da også utrolig uhøflig?

"Jimmy's Hall" er forøvrig en "sann" historie fra Irland i 1932: Jimmy Gralton var en tidligere soldat, kroppsarbeider, sjømann og fagforeningsmann, som vendte tilbake til sin mor og sin bardoms gård på landsbygda i Irland etter 10 år i USA. På gården etableres et slags kulturhus; "Jimmy's Hall", der det ble danset, holdt konserter, lest dikt, studert og diskutert; meget populært, meget godt besøkt.

Men huset bekymrer istedet makthavere og Den katolske kirke: Det kunne være arnested både for organisering og tilegnelse av kunnskap. Og dessuten glede og kultur.

Alt dette virket truende på godseierne, Kirken, makthaverne og stedets nyblitte fascister. Makthaverne sluttet rekkene, og setter harde midler inn mot denne "kommunisten", endog "anti-Krist".

- Midlene var røffe og mindre sublime enn i dag. Men viljen til å styre og bestemme for enhver pris, er akkurat den samme blant samfunnets maktmennesker i dag. Og det sier noe om Irlands nyere historie: Da vi søkte kunnskap om virkelighetens Jimmy Gralton, som vi visste hadde befunnet seg i Irlands Nasjonalarkiv, fantes det simpelthen ikke der lenger. Noen hadde gjort forsøk på å stryke ham ut av den nasjonale hukommelsen, sier Ken Loach.

Det har tidligere vært spekulert på om "Jimmy's Hall" blir Loach' siste film, etter en serie på rundt 30 britiske godbiter, der kanskje særlig "Vinden som ryster kornet" er blitt stående som et høydepunkt.

"Jimmy's Hall" er forvørig en slags oppfølgende, 10-år-etter-historie til "Vinden".

- Vel, jeg sa vel noe slikt for en tid tilbake. Men jeg var presset da, med arbeid som jeg ikke riktig visst hvordan jeg skulle komme gjennom.

- Men nå er vi her, nå er filmen ferdig, nå er det Cannes. Litt senere i sommer er det fotball-VM (Loach er fotball- og Manchester United-fantast, dokumentert i "Looking for Eric" , journ. anm). Så får vi se hva som skjer. Kanskje kan det komme en liten Loach-film til.

Det som er helt sikker, er at VG nå avslutter i Cannes. Med dette.

Festivalen er i ferd med å fade ut, som det heter på filmspråket. Noe gjenstår, selvfølgelig. Men folk begynner å dra hjem, det går an å finne skriveplass på pressesenteret, det silregner.

Det hele slutter med Gullpalme-utdeling lørdag. Heller ikke dét er helt etter fasiten: Vanligvis slutter Cannes en søndag. Men årets søndag er opptatt med EU-valg. Da må selv en festival som denne, begrense seg et døgn.

Noen helt skikkelig avslutningsfilm er det heller ikke funnet plass til. Det blir nostalgi, noe Cannes elsker - men som ellers ikke virker særlig fremtidsdynamisk: Den amerikanske villmannen Quentin Tarantino skal presentere Sergio Leones western-klassikere "For en neve dollars" fra 1964.

Festivalen, ellers?

Forunderlig uforandret, til tross for forvandlingens vinder.

Økonomiske krisetider gir seg enkelte utslag; litt mindre filmer av kanonformat, litt færre stjerner - begge deler delvis forklart med TV-dramas enorme fremvekst.

America Ferrara i kjolen hun et par timer tidligere ikke var alene i. Foto: AFP

Vi i media merker tidspresset mer. Og enkelte tar behovet for originalitet i lengste laget: Den amerikanske skuespilleren America Ferrara (Selveste "Ugly Betty", her som stemme i "Dragetreneren 2") opplevde å få en mann under kjolen (!) på den røde løperen.

Det var en ukrainsk TV-reporter ved navn Vitalii Sediuk, som tidligere har forsøkt seg på lignende "originalitet" - og blitt klappet til av Will Smith i en av disse sakenes anledning, forøvrig.

Været har stort sett vært fint, mulighetene for mange, hodepinetabletter nødvendige, nattetimene for få.

Som alltid når det gjelder Cannes - og det er 25 år siden jeg kom hit første gang - blir det spekulert og tolket og dømt og spådd. Om det meste.

Bare dette står helt fast: Cannes er uunnværlig for filmen, filmen uunværlig for Cannes. Dens posisjon er usvekket. Det organiserte kaos er like ugjennomtrengelig, mulig å mestre og få oversikt over, som alltid.

Det er et umulig sted, og eneste mulig sted, når man er så priviligert å elske film.

PS: Lykke til, Hallvar Witzø; du kan vinne noe lørdag med kortfilmen din, "Ja, vi elsker"!

Les også

  1. Robert Pattinson: - Jeg prøver å la være å bli fotografert

    «Twilight»-stjernen Robert Pattinson ønsker å holde ansiktet sitt borte fra avisene.
  2. CANNES, DAG 4: Cannes i rødt, hvitt og blått

    CANNES (VG) Nasjonalfølelsen svulmer; vi har hjelp av Hallvar Witzø, hans kortfilm «Ja, vi elsker» og 25 staute trøndere…
  3. Dette tror Bonnevie om Skavlans mulige filmdebut

    CANNES (VG) Fredrik Skavlan var på et tidlig tidspunkt aktuell som hovedrolleinnehaver i svenske Ruben Östlunds…
  4. CANNES DAG 6: Pattinsons vampyrflukt

    CANNES (VG) Robert Pattinsson fylte 28 dagen før festivalen åpnet. Nå har han kanskje muligheten til å bli kvitt…
  5. CANNES, DAG 3: Dragenes dag

    CANNES (VG) Man skal aldri forundres over hva som kan dukke opp i Cannes.
  6. Channing Tatum til VG: - Vil regissere Nesbøs «Sønnen»

    Channing Tatum (34) er mer involvert i planene med å filme Jo Nesbøs «Sønnen» enn tidligere kjent: - Jeg kommer til…
  7. Trampeklapp for norske Lisa og Kristofer i Cannes

    CANNES (VG) Det ble fem minutters trampeklapp for den svenske filmen «Turist» her i Cannes i dag - med norske Lisa Loven…
  8. Cannes, dag 2: Dagen for snålt utseende, fete små menn

    CANNES (VG) Forfengeligheten behøver ikke å være påtrengende, selv her i Cannes.
  9. Cannes, dag 1: Et slør av sorg over festivalen

    Et slør av sorg, et stenk av vemod ligger over Cannes i kveld: Malik Bendjellouls død merker mange.
  10. Nicole Kidman åpner Cannes-festivalen som Grace av Monaco: - Ja, jeg kunne gitt opp karrieren for kjærligheten!

    CANNES (VG) I kveld åpner årets Cannes-festival, det 67. i rekken, med den perfekte blanding av alt hva denne festivalen…
  11. CANNES, dag 5: Se Mel Gibson vise skjegg og muskler i Cannes

    CANNES (VG) Cannes-festivalen er i stor grad en krig om oppmerksomhet.
  12. CANNES DAG 8: Sabeltann vil samle gull i 100 land

    Navnet «Kaptein Sabeltann» ble merkevarebeskyttet på alle de store verdensspråkene for mange år siden.
  13. Filmstjerner til aksjon for bortførte skolejenter

    Den mexicanske stjernen Salma Hayek og den franske skuespilleren Julie Gayet hadde med seg plakater til støtte for de…
  14. CANNES DAG 7: Cotillards forvandlinger

    CANNES (VG) Franske Marion Cotillard (38) blir glatt anerkjent som en av den internasjonale filmverdenes aller vakreste.

Mer om

  1. Filmfestivalen i Cannes

Flere artikler

  1. Anders Danielsen Lie i hovedkonkurransen i Cannes

  2. Cannes, dag 2: Dagen for snålt utseende, fete små menn

  3. Pluss content

    Fem skandaler som rystet Cannes

  4. Aurora Aksnes i kirke-krangel om konsert i Nidarosdomen

  5. Pluss content

    Skaperen av «Twin Peaks»: – Det er som en film på 18 timer

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder