Norske regissører i en av historiens dyreste TV-produksjoner

Espen Sandberg (43) og Joachim Rønning (42) hører til blant filmverdenens ekstreme pengeforvaltere. Nå skal de bare bevise at de også er blant de mest lønnsomme.

Jon Selås
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Fredag er det verdenspremiere på strømmetjensten Netflix for deres nye gigantserie om den venezianske oppdagelsesreisende, handelsmann og eventyrer Marco Polo (1254 - 1324). har regissert de to første episodene, og dermed bestemt retningen for hele serien, som blir en av historiens dyreste med et samlet budsjett på nærmere 700 millioner kroner.

Espen Sandberg (t.v.) og Joachim Rønning før Oscar-udelingen i fjor, da de var nominerte i klassen for beste utenlandske film med «Kon Tiki». Foto:Andreas Ihlebæk,VG

Men det blir faktisk småpenger sammenliknet med den femte utgaven av «Pirates of the Caribbean», som starter innspilling under ledelse av Sanberg og Rønning i februar neste år, med planlagt premiere i juli 2017. Men den blir større og dyrere enn forrige «Caribbean»; «On Stranger Tides». Og det hadde et produksjonsbudsjett på 1, 9 milliarder kroner. Til gjengjeld spilte den inn mer enn 7,5 millarder kroner.

VG har snakket med Espen Sandberg på telefon fra Los Angeles. Hans regimakker, Joachim Rønning, er for tiden i Australia på «Caribbean»-forberedelser. Men det er primært «Marco Polo» dette skal handle om; den eksklusive eliten av internasjonale regissører Sandberg & Rønning nå har havnet i, er ekstremt styrt. Selv 20 minutters telefonintervju - uten at Sandberg bryr seg alt for mye om det. Det viktigste for ham og makkeren er at de nå har nådd de villeste drømmene de engang hadde, da de fløy rundt med 8 mm kamera i Sandefjord og ville lage film. Med litt ettertanke går det an å bli litt svimmel, selv for gutter som har levert ting som «Max Manus» og «Kon Tiki» underveis - og blitt Oscar-nominert for sistnevnte.

Lorenzo Richelmy har tittelrollen i «Marco Polo» Foto: PHIL BRAY,NETFLIX

- Det har jo rett og slett vært helt fantastisk. «Marco Polo» er vår første TV-serie, og det har vært en bratt læringskurve. En spillefilm tar som regel halvannet år å lage. Nå er det ett år siden vi fikk anledning til å gå inn i «Marco Polo», der vi altså laget de to første episodene - og sett på at det er blitt laget ytterligere åtte. Temmelig intenst! Det var mulig for oss å bli med, ettersom «Pirates» ble utsatt for et år siden. Og det har gått i ett, med reising og lesing og forberedelser og tilvenning til en annen måte å lage film på - som jo TV er. Det går raskt! Men staben har vært ekstremt profesjonell og vi har fått dratt til steder der vi aldri ellers ville kommet. Kashakstan og Malaysia, for eksempel. For noen steder! Vi føler oss virkelig priviligert.

- Historien er, bokstavlig talt, eldgammel?

- Utvilsomt. Men etterhvert som vi tilegnet oss kunnskap, var det bemerkelsesverdig hvor internasjonal verden på mange måter var allerede da, både i Østen og et sted som Venezia, som Marco Polo jo reiste fra. Det fantes elementer i historien, som er meget relevant, også i vår moderne tid. Og for oss var hovedpersonens karakter også velkjent: Mannen som satser og alt og går inn med hele seg i det han ønsker å realisere. Sånn var det med Thor Heyerdahl i «Kon Tiki» og sånn var det med Max Manus. Mange års forskjell betyr ikke nødvendigvis at menneskene er så forskjellige.

- Men stadig mye å lære for dere?

Foto: PHIL BRAY,NETFLIX

- Ja, enormt, hele tiden. Noe av det vanskeligste denne gangen har vært den store rollelista. Det spiller mange flere i TV-serier, enn i avsluttende filmer. Og vår jobb har vært å introdusere rollegalleriet og sette tonen for alt og alle i de senere episodene. Så det overordnede regiansvaret har, sånn sett, vært vårt.

- Svært ansvar?

- Kjempeansvar! Og det føler vi også på. Det spesielle med serien er jo også at alle episodene blir lagt ut samtidig. Så hele historien kan sees samlet av dem som vil. Det er jo et helt nytt, interessant perspektiv for oss som regissører. Det er også utrolig givende, og jeg hørte jo at en regissør som Steven Soderbergh har uttalt at han nok aldri kommer til å lage tradisjonell kinofilm igjen, bare TV. TV-dramaet er jo også formatet der filmmediet gjennomgår sterkest utvikling for tiden.

Foto: Phil Bray,NETFLIX

- Dere forvalter jo enorme verdier. Blir dere tett fotfulgt og kontrollert av produsentene, som jo bærer ansvaret?

- «Marco Polo» var svært, «Pirates» blir mye større. Det fungerer sånn at i forberedelsesfasen er vi tett, tett fulgt opp. På selve filmsettet, når vi gjør opptak, styrer vi alt. Under etterarbeidet er det tett igjen. Og slik må det være, med de enorme beløpene som er i omløp. Det er selvfølgelig ikke på langt nær den friheten vi har som regissører vi har i Norge. Men på den andre siden: Vi samarbeider og gjør en jobb for noen av de viktigste og beste menneskene i hele filmbransjen. Så vi vil alltid ha mye å lære.

- Men frustrerte går det an å bli?

- Tidvis er det selvfølgelig det. Men det har aldri blitt en truende frustrasjon. Og vi ser bare fremover nå: De siste rollene ved siden av folk som Johnny Depp, Orlando Bloom, Javier Bardem og Geoffrey Rush skal på plass. Settene skal bygges; det er tusen ting som skal på plass før februar. Så jeg må innrømme at det er mer «Pirates of the Caribbean» i hodet mitt nå, enn «Marco Polo», sier Espen Sandberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder