INTENS GRAVING: Mark Ruffalo og Michael Keaton spiller journalist og reportasjeleder i «Spotlight» Foto: , UIP

Filmanmeldelse: Glimrende graving

«SPOTLIGHT»

En god, gammeldags gnistrende godt fortalt historie.

Publisert: Oppdatert: 09.03.16 16:00

USA.Tillatt for alle. Med: Rachel McAdams, Michael Keaton, Mark Ruffalo, Stanley Tucci, Liev Schreiber.

Spotlight» overrasket mange da den tok med seg Oscar-prisen for beste film forrige uke. En tematisk kruttønne, men forholdsvis uspektakulær ellers. Her er ingen klissete, påklistrede sidehistorier hvor protagonisten blir elsket til slutt, sånne som Hollywood-produsenter er ivrige på å presse inn for å tekkes flere målgrupper. Det hviler en kompromissløshet over hele prosjektet som er imponerende. Her stoler man på at historien er god nok uten at man trenger dustete staffasje. Noen har allerede påpekt ironien i at vi faktisk har gamle Batman (Michael Keaton) og gamle Hulk (Mark Ruffalo) som kjemper mot pedofile her. «Spotlight» er så langt fra superhelt-film det går an å komme.

Når det er sagt: Filmen fungerer nok best dersom du har en viss interesse for journalistisk metode, altså hvordan en sak blir til.

Filmen handler om hvordan en liten gravegruppe i Boston Globe avslørte systematiske overgrep mot barn i den katolske kirken, noe som siden viste seg å få globale konsekvenser. Handlingen begynner i 2001 da avisen får en ny redaktør. Han er en «outsider» på mange måter i Boston, fra Florida med jødisk bakgrunn. Boston er byen hvor «alle» er katolikker og ingen tør å kritisere den katolske kirken. «Spotlighten» rettes også mot journalistene i Boston Globe generelt, og redaktør Walter Robinson spesielt. Det kommer nemlig frem ting som tyder på at saken muligens kunne vært gravd i tidligere. Som nevnt: Det finnes ingen superhelter i denne filmen. Modig gjort, og befriende å se at man har turt å legge det frem på denne måten. Journaliststanden kan nok oppfattes som en ganske selvhøytidelig gruppe, og amerikanske filmer om standen har hatt en tendens til å bli ganske selvnytende greier. Ikke så med «Spotlight». En film som oser integritet uten å bli kjedelig, komplett med et forrykende skuespillerensemble. Hyperspennende uten en eneste eksplosjon eller biljakt.