HEVDER LOGOEN IKKE LIGNER: Markedsdirektør Nina M. Jutkvam Nørve avviser at de bruker den samme logoen som i Beatles-filmen. Plakatene blir likevel endret, og Beatles-navnet erstattes. Foto: Privat/Storm Rosenberg,

Pizzabråk rundt Beatles-filmen

HAUGESUND (VG) Produsenten av Beatles-filmen reagerer kraftig på at pizzakjeden Dolly Dimples kjører Beatles-kampanje kort tid før premieren på filmen. Nå må kjeden endre hele kampanjen.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Beatles-filmen vises for første gang for pressen under filmfestivalen i Haugesund søndag, og har Norgespremiere 29. august. På store reklameboards i Oslo dukket det i dag opp en kampanje fra pizzakjeden Dolly Dimples som lokker med «Beatles-deal» og «Sgt. Pepperoni». Det har fått Beatles-produsent Jørgen Storm Rosenberg til å reagere.

- De kontaktet oss i juni for å få til et samarbeid. Vi takket nei fordi Dolly Dimples ikke har noe med Beatles-universet å gjøre. Dette er veldig uheldig og vi føler det går utover vår film. Vi er redde for at det skader filmens rykte at folk tror vi har «solgt oss» til en pizzakjede, sier Storm Rosenberg til VG.

Han har selv tidligere blitt kritisert for å selge kyllingfilet som «spinoff»-produkt rundt «Blåfjell»-filmen.

–Denne gangen har vært bevisst på å integrere produkter som har noe med Beatles-universet å gjøre.

Dolly Dimples markedsdirektør Nina M. Jutkvam Nørve kommenterer Storm Rosenbergs reaksjon på kampanjen slik:

–Dette er en kampanje vi har gjort med Coca Cola opprinnelig, og så har vi et tett samarbeid med Universal som gjør at vi kan bruke artister som de har et samarbeid med, de har Beatles i stallen, sier hun til VG.

Universal Music Norge svarer avkreftende på VGs spørsmål om Dolly Dimples har fått lov til å bruke navnet Beatles i kampanjen.

– Dolly har ikke fått godkjennelse av oss til å bruke navnet Beatles, sier Ann-Kristin Kreutz, Business Development Director i Universal Music Norge til VG.

Hun sier Universal kun har en avtale om å levere premier til en kampanje. Utover dette, har selskapet ingenting med kampanjen å gjøre.

Filmselskapets kraftige reaksjon har ført til at Dolly Dimples har måttet endre hele kampanjen.

- Det har vært litt frem og tilbake, så vi har gjort endringer på kampanjen i dag (fredag, journ.anm). Vi har endret «Beatles-deal» til «Pizzadeal», så vi ikke tråkker noen på tærne, hvis noen føler vi har lagt dette for nært Beatles-filmen, sier markedsdirektør Nina M. Jutkvam Nørve til VG.

–Så kampanjen har ingenting med Beatles-filmen å gjøre?

- Vi har en del morsomme konkurranseelementer med gevinster, blant annet Beatles-CDer og billetter til filmen.

Filmselskapet mener logoen Dolly Dimples bruker er svært lik den som er brukt til Beatles-filmen. Jutkvam Nørve er uenig, men velger likevel å bytte ut ordet «Beatles» med «Pizza».

- Vi bruker ikke logoen deres. Logoen er endret. Det står Beatles, men det er ikke den samme logoen som filmselskapet bruker.

– Trekkes kampanjen slik den ser ut nå?

- Vi gjør noen endringer for å unngå videre diskusjoner rundt dette.

–Publikum kan jo tenke at kampanjen har noe med filmen å gjøre siden den har premiere i disse dager?

- Joda, og hensikten var opprinnelig et samarbeid, som vi kom langt med gjennom Coca Cola. Men den har nå ingenting med filmen å gjøre. Kampanjen starter egentlig ikke før i neste uke, men vi har fått tilgang på plakatene tidlig. Det er derfor de er ute.

Storm Rosenberg synes Dolly Dimples’ reaksjon kommer vel sent.

– Vi ba dem gjøre endringer straks vi oppdaget det. Det har blitt trenert helt til fredag ettermiddag. Så nå lurer vi på når kampanjen endres.

Han varsler nå videre grep i saken, som omfatter de opprinnelige Beatles.

–Vi føler oss forpliktet til å ta dette videre til The Beatles opphavsmenn. Vi har jo en avtale med både Sony ATV, Apple Records og Universal rundt bruken av musikken i filmen, og har gjennom dette bekjentskapet tilegnet kunnskap om hva som er mulig, og hva som ikke er mulig. Jeg tør påstå at dette er i den siste kategorien.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder