ET UMAKE PAR: Greta Gerwig og Lola Kirke i forviklingskomedien «Mistress America». Foto: Tour de Force Foto: Tour de Force ,

Filmanmeldelse: Snurrig selvopptatt

«MISTRESS AMERICA»

Frådende, hysterisk-smart dialog, pinlige intime oppgjør
midt i mengden. Høylytt selvrealisering med et knippe latterlig selvopptatte unge og ikke-fullt-så-unge på vei inn i øvre middelklasse.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL
VG:s terninger viser 5 prikker

«Mistress America» er en herlig flørt med den gode gamle forviklingskomedien, men stjeler også elegant fra Woody Allens beste – ikke har jeg sett like mye morsom skravling i munnen på hverandre som siden hans «Bulllets over Broadway». Tracy Fishco er ny på college. Hun passer ikke inn noen steder, hun forelsker seg i typer som har kjæreste fra før og hun ikke en gang veid og funnet for lett for det litterære selskapet. En litt sånn «stakkars meg»-jente a la slike vi har sett i TV-serier som «Girls», men Lola Kirke portretterer henne langt fra uspiselig.

Ganske uventet (hennes far skal gifte seg med Tracys mor) dukker hvirvelvinden Brooke (30) opp i livet hennes: Ei ung «Tårnfrid» som tar for seg her i livet, og tilsynelatende får til alt; hun er spinningtrener, har en rik kjæreste, men kliner med hvem hun vil likevel – og nå vil hun åpne Brooklyns feteste restaurant. Tracy er «solgt» og fascineres dypt. Brookes ambisiøse restaurantdrøm fører de to, og et knippe andre festlige bikarakter til en luksusvilla i snobbebyen Greenwich, Connecticut. I utgangspunktet på jakt etter nye investorer. Vi får se på det.. Lite aner Brooke om at hennes yngre protegé «stjeler» historien hennes for å skrive novelle. «Mistress America» er anmassende på den gode måten: Plaprende navlebeskuing med akkurat nok selvironisk distanse.

ØYSTEIN DAVID JOHANSEN

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder