HAR DU HATT HATT? Johnny Depp i «Alice Thorugh The Looking Glass» Foto: The Walt Disney Company Nordic

Filmanmeldelse: «Alice Through The Looking Glass»

Tidstyven Alice

Tynn, men overdådig visuell retur til Eventyrland.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

EVENTYR

«Alice Through The Looking Glass»

USA. Fra 9 år. Regi: James Bobin.

Med: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway.

VG:s terninger viser 3 prikker

De færreste likte Tim Burtons «live action»-nyinnspilling av «Alice i eventyrland», fra 2010, særlig godt. Men penger spilte den inn. Derfor én til.

Britiske James Bobin har tatt over regien. Det merkes knapt. Burtons mettede farger og viktorianske visuelle eksesser råder fremdeles grunnen – filmen ser ut som en psykedelisk twistpose.

Og akkurat som Burton ikke primært er kjent for sin vektlegging av manus og historie, selv når han har et godt manus og en god historie – vel, så følger Bobin ham tett der også.

«Alice Through The Looking Glass» dikter fritt, men tynt over forfatteren Lewis Carrolls grunnmateriale, og introduserer sågar en håndfull nye karakterer.

Når Alice faller gjennom speilet denne gang, er det for å falle ned i et Eventyrland der Hattemakeren er deprimert inntil det dødelige – sørgende over familien han har mistet.

Det blir opp til Alice å reise til fortiden for å forandre historien, subsidiært «lære av den». På ferden møter hun selvsagt både Den hvite dronningen (en bokstavelig talt blek Anne Hathaway) og Den røde dronningen (en passende teatral Helena Bonham-Carter), samt Tweedledee og Tweedledum igjen.

Dessuten: Tiden selv, i Sacha Baron Cohens stive, strunke skikkelse. Han er nesten like «camp» som Johnny Depps manisk manierte, anselig irriterende Hattemaker. Men lettere å ta, på alle vis.

Science fiction-elementene vil få voksne til å tenke på Terry Gilliam, ikke minst «Time Bandits» (1981), og barn til å falle av. Det er som nevnt ikke mye plot å snakke om her, men det som er, er hektisk og masete.

Mest av alt oppleves «Alice Through The Looking Glass» som en tur med en 3D-attraksjon i en fornøyelsespark. Den som går i håp om å få se en engasjerende fortelling, vel fortalt, vil føle seg nokså tom og utilfredsstilt etterpå.

Se den for scenografien og den sympatiske Wasikowska. Da blir du ikke så alt for skuffet.

MORTEN STÅLE NILSEN

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder