BYTTER PLASS: Fra venstre: Espen Sandberg og Joachim Rønning peker på den nye regissøren for «Beatles», danske Peter Flinth. Her er de på Arno Bergs plass i Oslo, et viktig sted for handlingen i Lars Saabye Christensens roman - og filmen. Foto: Erik Aavatsmark

BYTTER PLASS: Fra venstre: Espen Sandberg og Joachim Rønning peker på den nye regissøren for «Beatles», danske Peter Flinth. Her er de på Arno Bergs plass i Oslo, et viktig sted for handlingen i Lars Saabye Christensens roman - og filmen. Foto: Erik Aavatsmark

«Beatles» bytter regissør i siste liten

«Kon-Tiki»-regissørene blir produsenter for filmen

Bekrefter «Pirates»-interesse

Stjernerduoen bak «Kon-Tiki skal likevel ikke regissere den kommende storfilmen «Beatles». Nå bekrefter de samtidig interessen fra produsentene av «Pirates of the Caribbean 5».

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Regissørparet fra Sandefjord har fått flere filmtilbud fra Hollywood etter suksessen med «Kon-Tiki», så de er blitt nødt til å overlate registolen til noen andre.

Ny regissør er danske Peter Flinth, som blant annet har laget filmene om «Arn - Tempelridderen».

- Vi har vært involvert i prosjektet i fem år, og det er tatt litt lenger tid å få det på beina enn det vi trodde. Og så har det skjedd ting i mellomtiden som de fleste vet med Golden Globe og Oscar-nominasjon. Det har ført til at vi har vært mye borte, vi har vært i Los Angeles i nesten hele 2013, sier Joachim Rønning til VG.

Rønning og Sandberg er likevel ikke helt ute av prosjektet. De går inn som produsenter sammen med Jørgen Storm Rosenberg, forteller Espen Sandberg.

- Vi vil fortsatt være med, vi skal delta aktivt i det kreative som produsenter. Vi føler helt klart «Beatles» fortsatt som vår film. Vi er hundre prosent involvert og vil fortsatt være det.

- Filmen har vært et hjertebarn for oss, og det er det fortsatt. Derfor har vi nå funnet den beste løsningen, legger Rønning til.

Regissørduoen har vært med på castingen, som snart er ferdig, og de har funnet locations for innspillingen som starter i juli. Paret har også jobbet tett med manusforfatter Axel Hellstenius de to siste årene.

- Dere er først og fremst regissører, tror dere dere vil klø i fingrene etter å bryte inn i hva Flinth gjør?

- Vi skal samarbeide med Flinth og snakke masse med han og være sparringspartnere. Det er noe han også vil, så dette skal bli et nært og solid samarbeid.

Rønning påpeker at Flinth er godt vant med å jobbe med en forfatter som skal overgi sitt mesterverk til en regissør.

- Bøkene om Arn Tempelridderen har samme posisjon i Sverige som Beatles har i Norge. Samarbeidet med Jan Guillou var meget suksessrikt, og vi anser denne erfaringen som en enorm styrke når Lars Saabye Christensens mesterverk nå blir til film, sier Joachim Rønning.

HELE BEATLES-TEAMET: Disse skal gjøre «Beatles» fra bok til film: Fra venstre: Manusforfatter Axel Hellstenius, Joachim Rønning, Peter Flinth, Espen Sandberg, og produsent Jørgen Storm Rosenberg. Foto: Erik Aavatsmark

Paret vil også bruke sine kontakter i utlandet for å få filmen ut utenfor Norges grenser.

I forrige uke skrev den velinformerte Hollywood-kilden Deadline.com at regissørduoen er hyperaktuelle for å regissere «Pirates of the Caribbean 5». Joachim Rønning kan foreløpig ikke si så mye om det prosjektet.

- Vi har flere prosjekter på gang som gjør at vi må reise mye frem og tilbake det nærmeste året. Nå blir det mulig ved at vi har funnet denne løsningen. Jeg kan ikke si mer om «Pirates of the Caribbean». Vi kan bekrefte at artikkelen i Deadline stemmer.

Produsent Jørgen Storm Rosenberg har stor tro på Flinth som regissør.

- Peter Flinth er av samme kaliber som Sandberg og Rønning i forhold til visuell stil og store prosjekter, og han er kjent med å lage film som treffer et stort publikum. Vi har et betydelig ansvar ovenfor våre investorer og samarbeidspartnere og jeg er meget godt fornøyd med den løsningen vi har fått til. sier produsent Jørgen Storm Rosenberg.

Hva tror du om at en dansk regissør skal overta et prosjekt som er såpass «norsk», med Oslo-oppvekst på 60-tallet?

- Det er ingen problem med det. Manus er detaljert, og vi tror det kan være godt å få en utenfra med et nøytralt blikk for å vise at dette er en universell historie. Scenografen og alle andre skal sikre at Oslo på 60-tallet blir godt ivaretatt.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder