TREKKER FOLK INN I KINOMØRKET: Bilde fra filmene «Kule kidz gråter ikke» og «Natt til 17.». Foto: SF Norge AS/Nordisk Film AS.
TREKKER FOLK INN I KINOMØRKET: Bilde fra filmene «Kule kidz gråter ikke» og «Natt til 17.». Foto: SF Norge AS/Nordisk Film AS.

Mange flopper - «kidsa» redder den norske filmvåren

FILM

Flere norske dramafilmer sliter med å komme seg over 10.000 besøk denne våren. To barne- og ungdomsdrama går mot strømmen.

Publisert:

Seks norske dramafilmer er lansert på kino denne våren uten den helt store publikumstilstrømmingen. Fire filmer har ikke engang klart å komme seg over 10.000 besøk til sammen, noe som gir millioner i såkalt «etterhåndsstøtte» fra Norsk Filminstitutt.
Se helgens kinotopp her!

«Elsk meg» ligger helt nederst med begredelige 1467 løste billetter. Deretter følger «Søvngjengeren», en film som fikk massivt med forhåndsomtale, på 3234 besøk, «Amnesia» med 5827 besøk, «Brev til Kongen» 6815 besøk. Kritikerroste «Blind» og kjendis-spekkede «Ta meg med» karrer seg så vidt over grensen med henholdsvis 11. 692 og 13.985 besøk.

Tallene er betraktelig bedre for to barne- og ungdomsdramaer som er lansert denne våren. «Kule Kidz gråter ikke» og «Natt til 17.»

«Kule Kidz gråter ikke», med alvorlig sykdom som et av temaene og 16 millioner kroner i budsjett, er allerede sett av over 100.000 på kino. Et imponerende tall, de andre floppene tatt i betrakning.

Vegard Larsen i NRKs «Filmbonanza» mener både «Kule Kidz gråter ikke» og «Natt til 17.» slår an fordi de kommuniserer med målgruppen på en seriøs måte.

- «Natt til 17.» fyller et tomrom, det kommer lite film generelt til den målgruppen ser man bort fra alt fra Hollywood. Både den og «Kule Kidz» forteller sterke historier og tar målgruppen den henvender seg til på alvor og snakker til dem på riktig måte.

- Uklar målgruppe

- Hva tror du grunnen er til at de andre filmene flopper?

- Jeg tror generelt at filmene mangler en tydelig målgruppe. En film som «Amnesia» ble solgt inn på en underlig måte, det var faktisk vanskelig å forstå hva det var for en film. «Søvngjengeren» hadde masse forhåndsomtale, men var også en film som var vanskelig å definere, selv etter å ha sett den.

- Mest overraskende er det at «Blind» har gått så dårlig. Der også slet man med å definere en klar mottakergruppe tror jeg, den kunne helt fint vært solgt inn som en komedie som den er, i stedet for en ganske smal «cineast»-film.

Barne og sjangerfilmer går best

De norske filmene som går aller best på kino er barne- og sjangerfilmene. «Karsten og Petra»-filmene og «Doktor Proktors prompepulver» går veldig godt, det samme gjør «Død snø 2» som hadde premiere i år.

- De har blitt trygge vinnere. Folk vet hva de får, og filmene retter seg mot en tydelig målgruppe. Jeg tror generelt det norske kinopublikummet har lett for å styre unna når man får en smak av alvor og «smal film».

Produsent for «Kule kidz gråter ikke», Silje Hopland Eik er strålende fornøyd med både kritikker og besøkstall, men ikke overrasket.

- Vi forventet 100.000! Vi visste vi hadde en veldig god film på hendene sier hun til VG.

Ungdomsfilmen «Natt til 17.» har også hatt et solid besøk på kino. Filmen har kun ti millioner i budsjett, og ingen profilerte skuespillere i hovedrollen. Likevel har over 38.000 sett filmen på kino, og filmen ligger fortsatt høyt på kinotoppen etter denne helgen.

- Vi håpet på 50.000 totalt, sier produsent Moa Liljedahl til VG. Litt står igjen før dét målet er nådd.
- Vi var veldig usikre før vi lanserte filmen etter å ha sett tallene for de andre filmene. Vi var også usikre på om vi ville nå ut.

Har dere hatt noen spesiell strategi for å nå ungdommen?

- Vi har fokusert på sosiale medier og å finnes i de kanalene hvor ungdommene er. Dessuten har ungdomsskuespillerne våre vært ambassadører for filmen.

Her kan du lese mer om