FENGER «DOWN UNDER»: Synnøve Macody Lund og Aksel Hennie i «Hodejegerne». Foto: Nordisk Film

FENGER «DOWN UNDER»: Synnøve Macody Lund og Aksel Hennie i «Hodejegerne». Foto: Nordisk Film

«Hodejegerne» til topps i Australia

Aksel Hennie markedsførte fra sykesengen

(VG Nett) Norske «Hodejegerne» topper listen for kinofilmer med begrenset visning i Australia.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Den norske filmen med Aksel Hennie i hovedrollene spilte inn 190.000 australske dollar i sin åpningsuke, tilsvarende godt over 1,1 million norske kroner.

Det gir suksessfilmen en ellevte plass på kinolisten i landet, men førsteplass på listen over filmer med begrenset visning, skriver mumbrella.com.au.

VGTV: Se trailer fra «Hodejegerne»

Filmen har blitt vist på 39 kinoskjermer den første uken, og med det spilt inn i gjennomsnitt 30.000 per kino som har vist filmatiseringen av Jo Nesbøs thriller.

Disney-filmen John Carter topper i Australia, som i Norge, og spilte inn over tre millioner australske dollar. Til gjengjeld ble filmen vist på 246 kinoer i landet.
Det betyr at filmen spilte inn et gjennomsnitt på 75.000 kroner per kino, ifølge mumbrella.

Hovedrolleinnehaver Aksel Hennie er over seg av begeistring da han får høre om de gode tallene.

- Hva er det du sier? Det er jo sinnsykt fett, takk for den nyheten, sier en fornøyd Aksel Hennie til VG Nett.

Les også: «Hodejegerne» nummer 1 på den danske kinotoppen

Frenetisk forundringspakke: Les anmeldelsen av «Hodejegerne»

Aksel fra sykesengen

Han har selv ikke vært med på markedsføringen «down under», men fikk likevel bidratt på en litt spesiell måte.

- Jo Nesbø var der nede, og en dag ringte han meg. Han var på en visning sa han, mens jeg lå hjemme i Norge med influensa. «Hei Aksel, er du klar for å snakke med en sal?» sa Jo, så da snakket jeg direkte til en full sal i Australia fra sykesenga. Det var gøy det!

Stine Helgeland, avdelingsdirektør for lanseringsavdelingen ved Norsk Filminstitutt, er også imponert over tallene fra Australia.

- Dette er stort, veldig sterke tall. Det var morsomt å høre. Australia er ikke landet det selges mest norsk film til, men de har kjøpt en del i det siste, og vi opplever også en større etterspørsel fra festivaler der nede det siste året. Det er tydelig at det australske markedet er i ferd med å åpne seg for norske filmer, sier Helgeland.

Om et par uker har «Hodejegerne» premiere i Storbritannia. Da skal Aksel Hennie være med på den røde løperen i London. 27. april er det klart for USA-premiere, hvor filmen også lanseres i 15 store byer i såkalt «limited release».

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder