I BOKS: Så enkelt er filmklassikerne blitt tilgjengelig for visning på landets digitaliserte kinoer, viser seniorrådgiver og prosjektleder Erlend Jonassen fra Norsk Filminstitutt. Foto: Jon Selås

Revolusjon på boks for filmfriker

TROMSØ (VG Nett) I kveld skjer en aldri så liten revolusjon for filmfrikere her i Tromsø. Og i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger og Trondheim.

Jon Selås
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL
Tromsø International Film Festival

I sentrum for det hele: En liten boks, en DCP (Digital Cinema Package), som ikke er noe annet enn en harddisk. Men den inneholder en tsjekkisk film, «Tusenfrydene», av den kontroversielle regissøren Vera Chytilova, som da filmen kom i 1966 opplevde å bli direkte kritisert i den tsjekkiske parlamentet for sin frekkhet og løssloppenhet midt i et autoritært kommunistisk samfunn.

Referanser

- Filmen har vært, i likhet med så mange andre klassiske referansefilmer fra filmhistorien, i praksis ikke mulig å få sett på mange år på kino. Men nå går det; cinematekene landet rundt nyter godt av et omfattende program for heldigitalisering av gamle filmklassikere, sier seniorrådgiver Erlend Jonassen ved Det norsk filminstitutt.

En forutsetning for visningene er at også kinoene er digitalisert; etter planen skal hele kino-Norge være dét i løpet av et par år.

Cinematekene er kinoåstedene for visning av historisk film på kino. Gamle, tradisjonelle filmkopier kan være vanskelige å få tak i. Mange er dessuten slitt og generelt preget av tidens tann.

Format

Men både i Norge og resten av verden begynner digitaliseringen for alvor å skyte fart. Det går i stor fart med den «direkte» digitaliseringene til de mindre formater, overføringer til DVD og såkalt «klikkefilm», som man kan bestille over internett og laste ned til hjemmevisning.

Når det gjelder filmenes «fullformat», kinovisning, er det et mer krevende arbeid, særlig hvis kopiene i utgangspunktet er dårlige og derfor må restaureres. Men det er akkurat slike fullformatfilmer cinematekene i Norge nå begynner å vise systematisk.

Motforestilling

Vinterens sju visninger i ukene fremover, har også to norske filmer: Erik Løkens «Motforestilling» fra 1972 og Gunnar Sommerfeldts klassisk stumfilm «Markens Grøde» fra 1921.

Det øvrige programmet er Billy Wilders klassiske mørke komedie «Ungkarsleiligheten» fra 1960; Den tyske propagandafilmen «Kampf um Norwegen» fra 1040, Ingmar Bergmans «Gjøglernes aften» (1953); samt franskmannen Jean Cocteaus «Orphèe» fra 1950.

Revolusjon

- Dette er en revolusjon for filmhistorie på kino, slår Jonassen fast;

- De digitaliserte filmene er mye enklere og sikrere å distribuere, det er billig å mangfoldiggjøre dem - omlag 2000 kr. pr ferdig DPC, og vi kan derfor nå en mye større, interessert publikum. Det behøver slett ikke bare bli til cinematekene; også filmklubber og kinoer, som, for eksempel, trenger filmer til jubileer av forskjellig slag, får nå en enklere, billigere og fremfor alt helt og fullt teknisk tilfredstillende kopier til visning.

Arbeidet med fullstendig digitalisering av kinofilmer er ofte tidkrevende og ressurskrevende. Den rent tekniske siden er èn ting. Noe annet er spørsmål knyttet til opphavsrett.

Ressurser
- Det krever ressurser og det krever penger. Men «alle» er klar over at det må skje. Det er et nasjonalt ansvar. Og det skjer over hele verden. For eksempel har EU et prosjekt gående, «Europas Finest Films», som jobber med de europeiske filmklassikerne, og som vi samarebeider med. Også amerikanerne er i gang, noe visningen av «Ungskarsleiligheten» beviser.

- Mye gjenstår. Men vi er meget glade for at vi nå kan ls startskuddet avfyres her i Tromsø, sier Erlend Jonassen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder