Den definitive krigsfilmen!

«Redd menig Ryan»

(Saving Private Ryan) Regi: Steven Spielberg. Med Tom Hanks, Edward Burns, Matt Damon, Tom Sizemore, Barry Pepper, Adam Goldberg, Vin Diesel. Amerikansk. Krigsdrama - 18 år.

Artikkelen er over 21 år gammel

Historiens beste krigsfilm? En umulig påstand. Men sett i dag, opplevd i vår tid: Dette er den definitive krigsfilm. Fordi: Den er en grandios teknisk fremvisning av krigshelvetet, så detaljert, så grusom, så dynamisk at man knapt kan forsvare seg. Den tvers gjennom rystende første halvtimen - D-dagen i 1944 på en strand i Normandie - kan knapt gjøres bedre.

Nummen

Skriver jeg «bedre»? Ja! Fordi filmen aldri blir en utvendig oppvisning. Men plasseres i sjelen og kroppen til de livredde, fordømte soldatene. Når tragedien langt på vei er fullendt, sitter man nummen tilbake: Den uavvendelige totalkatastrofens flodbølge mot små menneskefnugg. Slik er krig!

De moralske spørsmål kommer strømmende - øyeblikkelig. Men faktum er at når den rene overlevelse er alt man kan håpe på, er refleksjon og overveielse fraværende.

Spielbergs ærend er å fortelle hvordan helt vanlige mennesker kan oppleve det knapt fattbare. Og han gjør det med stor anstendighet og lite spekulasjon. Dessuten: Spielberg kjenner sitt publikum. Djevelskap må doseres for å bli fattbar. Pusterommene er mange nok; et bredt spekter følelser - ja da, også humor - gjør filmen menneskelig.

Oppdraget

Etter D-dagen får filmens hovedperson, kaptein John Miller i Tom Hanks uforlignelige skikkelse, ordre om å finne en fallskjermsoldat bak fiendenes linjer. Soldaten, menig Ryan, har tre brødre som ble drept på selve D-dagen. Selv er han savnet. Og hærstaben hjemme i USA trenger vel - i likhet med den sønderknuste mor hjemme i Iowa - at i alle fall en av fire soldatbrødre kan overleve. Behovet for «offentlig moral» er glassklart: Ikke alle kan dø, da kan ingen krig forsvares.

Det blir en marsj til helvete for den utvalgte patruljen. Kaoset er fullkomment.

På nært hold utspiller det seg et finmasket spill om overlevelse, om en slags anstendighet, om feighet, styrke, skjødesløshet, dumhet og klokskap. Innkapslet i lidelser, vennskap og offervilje.

Når menig Ryan til slutt dukker opp, skaper også det problemer: Han vil ikke dra hjem, han vil ikke etterlate sine kamerater i deres håpløse stilling.

Lærdom

Så blir det enda en kamp, annerledes enn D-dagen fordi soldatene ikke lenger er uforberedt.

Filmteknisk igjen gigantisk! Men etisk vanskeligere, fordi Spielberg (mannen som laget holocaust-infernoet «Schindlers liste»!) ikke har kunstnerisk frihet til å konkludere annerledes enn at disse uhyrlige ofre er nødvendige.

Men Spielberg makter balansegangen. For i likhet med i «Schindlers liste» forlater man kinosalen med den verdifulle følelse av ikke bare å ha sett en gigantisk film. Man har også lært noe viktig, i tiden og historien: Dette er krig!

JON SELÅS

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder