... og verdens viktigste Tyldum (akkurat i natt)!

FJELLSTØTT: Morten Tyldum og kona Janne Tyldum. Foto:,Ap

Kommentar: Verdens viktigste Oscar

Det er ingenting over Oscar-showet, det er ingenting ved siden. Og i denne forsamlingen står en norsk filmregissør fjellstøtt: Morten Tyldum.

  • Jon Selås

Artikkelen er over fem år gammel

Det ble en Oscar på Tyldums film, «The Imitation Game»: for beste «tilpassede manus». Det vil si: Manus basert på en bok. Det er en av de klassiske prisene, en pris for selve grunnlaget for filmskaping. Og prisen var ikke uventet; manusforfatternes egen fagsammenslutning har tidligere utpekt manuset til «The Imitation Game» som fjorårets beste - dette er kollegens hyllest, den viktigste av alle.

VGs FILMEKSPERT: Jon Selås. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Likevel: Viktigst for Tyldum var ikke denne prisen. Det vesentlige, her, er ikke at han «tapte» sju andre nominasjoner. Det som står tilbake, er at han fikk ufattelige åtte nominasjoner til verdens viktigste filmpriser. Han er nå, la oss anslå: En av Hollywoods ti heteste regissører. Og det er fyren som startet med en drøm, fikk utfolde seg i NRKs barne- og ungdomsavdeling, laget tre norske thrillere. Og med sin første engelskspråklige film plasserte seg i filmverdenens hardeste eliteserie.

Det er fenomenalt!

Om mulig er Torill Kove - på sin mindre arena, den animerte kortfilmen - enda mer prisverdig. Hun vant heller ikke i år, med sin «Moulton og meg». Men hun var nominert for tredje gang, og vant allerede i 2007 med «Den danske dikter». Det gjør henne legendarisk i hennes eget format!

«Birdman» ble altså kveldens store seierherre. Den sist ankomne store favoritten, etter at «Boyhood» var en soleklar favoritt i månedsvis.

Ingen stor overraskelse, faktisk. Overraskelsen var nok større at ikke filmens hovedperson, Michael Keaton, ikke vant prisen for beste mannlige hovedrolle. Den gikk i stede til den unge engelskmannen Eddie Redmayne, for han utrolige fysiske og mentale innsats i filmen om det britiske fysikkgeniet Stephen Hawking.

Slik kan man fortsette å diskutere om prisene var riktige eller gale. Jeg forsøkte meg selv som spåmann - men sterkt begrenset hell. .

I virkeligheten unndrar Oscar-showet seg det aller meste av bedrevitenskap. Fra de fleste hold. Og det er fordi denne prisutdelingen er den ene, mest suverene, originale og gullbelagte, som alle andre forsøker å ligne på. Og aldri kommer til å komme i nærheten av.

Oscar skapes ikke av trender og myter. Det er Oscar som skaper trendene og mytene. Vi vet ikke riktig hva mytene er før showet er over. Sånn er det bare. Og slik står Oscar kneisende, gullskinnende og irriterende uangripelig suverent i filmlandskapet. Og glamorlanskapet. Og i populærkulturen.

Årsaken til den suverene posisjonen må man skrape vekk litt skinnende overflate for å finne. For Oscars 86 år gamle fundament er Det amerikanske akademiet for film og vitenskap. Fra første stund har hovedhensikten med prisen vært å premiere de beste prestasjonene, de viktigste fremskrittene, den utviklingen som fremmer de suverene resultatene.

Det målet når man ikke alltid, mildt sagt. Men den underliggende driven er der. Og gjennom årene er det gjort svært mye for å forhindre at prisene korrumperes av alt for mye penger og alt for mye makt. Det er de 6000 medlemmene av Akademiet som skal bestemme, og den søkkrike produsentens stemme skal ikke telle mer enn den hardt arbeidende fotoassistenten.

Årets show ble - igjen - en stor opplevelse. Det tok riktignok en tid før showleder Neil Patrick Harris' deadpan humor kom til sin rett. Han erobret dog forsamlingen i trangtsittende breiefs - og lite annet - som en hommage til den avkledde Michael Keaton i «Birdman», med følgende kommentar:

– Og de sier at å være skuespiller er et aktverdig yrke?!

Men samtidig ga Harris lite utagerende stil gjennomskinnelige muligheter til flere minneverdig høydepunkter; Oscar moments:

Akademiet har et overveiende hvitt flertall. Det har gitt seg noen flaue utslag; i år at det ikke var en eneste farget person blant personlig nominerte - i noen kategorier.

Blunderen ble åpenbart forsøkt rettet opp med en meget solid representasjon av afroamerikanske presentatører og artister. Og mitt, definitive, Oscar-øyeblikk ble utvilsomt John Legend og rapperen Commons fremføring av «Glory», sangen fra filmen om borgerrettsforkjemperen Martin Luther Kings og hans marsj mot «Selma», Alabama. Sangen vant da også en Oscar.

Politikk eller kunst? Spørsmålet er faktisk irrelevant. For som originalmanus-, regi- og beste film-vinner Alejandro González Iñárritu påpekte i en av sine tre takketaler: Bare historien vil avgjøre hvilke av disse filmene som virkelig vil bli stående. Et års filmpriser vil uansett og alltid bare være tolkninger av sin tid, sine tids vektlegginger og sin tids forståelse av kunsten og dens samtid.

Dagens sterkeste politiske utsagn kom dog i klassen for beste dokumentarfilm: «Citizenfour» er en særdeles grundig film om varsleren Edward Snowden og hans betydning. I denne forsamling: En garantist for demokrati i USA. I Det hvite hus og Pentagon: Ennå en antatt landsforræder.

Andre moments? Jada: Patricia Arquettes flammende feministiske innlegg for kvinnelig likeverd i bransjen, etter at hun vant beste kvinnelige birolle for sin innsats i «Boyhood». Da skvatt Jennifer Lopez og Meryl Streep opp på stolene sine med jublende tilslutning!

Og Morten Tyldums Oscar-vinnende manusforfatter Graham Moore, som synes det var en av historiens mest ufortjente berømmelser han fikk, sett på bakgrunn av det britiske samfunnets utstøtelse av den homofile krigshelten Alan Turing, som aldri fikk berømmelse eller takk. Moore vurderte selvmord som 16-åring, fordi han følte seg annerledes - og holdt en sterk apell til forsvar for all «annerledeshet».

Sterkt!

Alt i alt, og nesten bare på godt: Årets Oscar-show ble igjen en bekreftelse på det storslagne, enestående showet det faktisk er!

Les også

  1. Ekteparet Tyldum strålte på rød løper

    LOS ANGELES (VG) Her ankommer et av Norges to Oscar-håp, Morten Tyldum (47), Dolby Theatre sammen med kona Janne (45).
  2. Tyldums venn: – Han kjenner nok pulsen stige

    LOS ANGELES (VG) Morten Tyldum sier til VG at han er rolig foran kveldens Oscar-utdeling, men det norske filmmiljøet i…
  3. Norske Mona (25) danser på Oscar-scenen i natt

    LOS ANGELES (VG) Som barn drømte Mona Berntsen fra Bærum om å få delta på Oscar-utdelingen.
  4. Cameron Diaz ble «verste skuespiller»

    Det årlige oppsparket til Oscar-utdelingen er i boks, og verst gikk det ut over både den ene og den andre Cameron'en.
  5. Her er alle nattens Oscar-vinnere!

    Slik gikk det under Oscar 2015!
  6. Beste film-Oscar til «Birdman»

    LOS ANGELES/OSLO (VG) I natt ble Oscar-prisene delt ut i Los Angeles. Av Norges ni vinnersjanser, vant «The Imitation…

Mer om

  1. Oscar

Flere artikler

  1. Beste film-Oscar til «Birdman»

  2. Verdens gjeveste filmpriser deles ut: Her kan du se Oscar-utdelingen i natt

  3. «The Imitation Game» nominert til ni priser – fikk ingen

  4. Den norske Oscar-natten: Slik gikk det med Tyldum-filmen

  5. Ny prisløs kveld for «The Imitation Game»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder