SIGNERTE MED HOLLYWOOD-SELSKAP: Morten Tyldum (t.h) sammen med hovedrolleinnehaver Aksel Hennie fra «Hodejegerne» Foto: Carl Christian Raabe

«Hodejegerne»-regissør headhuntet til Hollywood

(VG Nett) Morten Tyldum viste fem minutter fra Jo Nesbø-filmatiseringen «Hodejegerne» under filmfestivalen i Berlin. Det førte til et ras av henvendelser fra amerikanske agentbyråer.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Nå har den norske regissøren signert avtale med det anerkjente management- og produksjonsselskapet Anonymous Content.

Selskapet har størrelser som Samuel L. Jackson, Guy Ritchie og Michael Gondry i stallen - og har også produsert filmer som «Babel», «Evig solskinn i et plettfritt sinn» og «Being John Malkovich». Anonymous Content har også produsert «Winter's Bone», som søndag kan vinne fire Oscar.

Tyldum ble signert etter en tur til filmfestivalen i Berlin - en tur han selv trodde bare skulle være en liten pause fra arbeidet i klipperommet med «Hodejegerne».

- Vi viste bare et lite klipp på fem minutter - og jeg ble advart på forhånd om at jeg ikke måtte forvente meg verken latter eller applaus - folk som ser slikt får med seg hundre lignende opplegg hver uke, forteller Tyldum

Han ble tatt på sengen av reaksjonen som kom etterpå:

- Vi fikk både applaus og latter, og etterpå sto Universal Studios utenfor og ventet sammmen med flere agentbyråer.

Valget falt til slutt på selskapet Anonymous Content - som allerede gitt ham lister med prosjekter som han skal vurdere.

Les også: Hennie klar for 15 amerikanske byer

«Buzz» rundt «Hodejegerne»

Men Tyldum ønsker først å bli helt ferdig med «Hodejegerne».

HYPES ALLEREDE: «Hodejegerne» er allerede solgt til USA, lenge før den er ferdig. Foto: VG

- Det er er selvsagt kjempespennende å bli tilsendt manus allerede, men jeg har fortalt dem at jeg først og fremst må bli ferdig med «Hodejegerne». Det er veldig gøy at dette selskapet, som er en av tungvekterne, har fattet interesse og vil representere. Men jeg tar med meg en god dose skandinavisk skepsis.

«Hodejegerne» ble solgt til selskapet Magnolia for distribusjon i USA etter at de hadde sett det fem minutter lange klippet. «Buzzen» rundt «Hodejegerne» tok for alvor av under filmfestivalen i Berlin - storavisen Los Angeles Times sammenligner det som skjer med filmen og regissør Tyldum med det som skjedde med Noomi Rapace og «Menn som hater kvinner».

- Undervurdere aldri skandinavene, skriver avisens journalist Steven Zeitchik.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder