I AKSJON: Her spiller Jenny Skavlan inn webcam-scenene. Foto: Merete Gamst
I AKSJON: Her spiller Jenny Skavlan inn webcam-scenene. Foto: Merete Gamst

Meningen er å lokke deg på kino: «Sekretær» Skavlan styrer «Rottenetter»-spill

FILM

(VG Nett) I dag legges spillet som skal lokke deg på kino for å se filmen «Rottenetter», ut på internett. Jenny Skavlan er «sekretæren» du møter aller først.

Publisert: Oppdatert: 09.10.17 12:54

- En ganske kul jobb, som ligner på filming, men mye enklere i lage. Hvis noen skulle ha drømt om å chatte med meg på nettet, blir dette anledningen, sier Jenny Skavlan.

VGTV:Skavlan: - Har du drømt om å chatte med meg?

Hun er altså en sentral figur i spillet, men ikke i filmen «Rottenetter» - i motsetning til alle de andre skuespillerne.

Siktemål

Det er filmprodusenten Paradox som legger dette ARG-spillet på internett. Det skal ligge ute i tre uker, og premien er på 250.000 kroner. Og det har ett siktemål: Å trekke deg på kino når finansthrilleren «Rottenetter» har kinopremiere 4. september.

- Såvidt vi vet, er det første gang en slik markedsføring er forsøkt i Norge, men det var faktisk ikke de tekniske mulighetene i seg selv, men «Rottenetters» tema og problmstillinger som fikk oss på tanken; de egnet seg etter vår mening svært godt for et slikt spille, sier produsent Stein Kvae i Paradox.

ARG

ARG står for Alternate Reality Game. Et slags strategispill, med andre ord, der scenen i spillet, som i filmen, er det råeste finansmiljøet i Stavanger. All spilling går via Facebook.

Når du kommer inn i spillet, møter du filmens univers. Med ett, viktig unntak: «Sekretæren» Jenny. Både hun og alle andre figurer i spillet vil kontakte spillerne i form av beskjeder og hint og kommentarer på ett eller annet medium - også direkte fra spillets (og filmens) aktører til enkeltspillere. Spor kan også komme til å finnes ute i den øvrige medieverden, ikke minst VG.

For orden skyld: VGs involvering i prosjektet er begrenset til en normal, merkantil annonseavtale mellom produsent og avis - og ingenting annet.

Side

Allerede ved inntreden i spillet må du forresten velge side:

Enten den «onde», grådige, superkapitalistiske siden. Eller den «gode», ideelle og antikampitalistiske. Velger du den «onde» kan du til slutt vinne 250.000 høyst virkelige norske kroner til deg selv. Velger du den «gode», kan du vinne tilsvarende beløp - men er bundet til å gi dem videre til et ideelt formål etter ditt eget valg.

Det blir altså, til syvende og sist, stående to spillere tilbake etter tre uker - den dagen filmen har premiere.

Forventinger

Det er, såvidt vites, altså første gang denne lanseringsformen brukes i Norge.

VGs spillekspert, Rune Fjeld Olsen, mener filmprodusenten har gode sjanser til å lykkes:

- Denne type spill egner seg til markedsføring, fordi det overlater så mye til spillerne selv. Det er viktig for produsentene å hinte riktig; ikke avsløre for mye. Det meste av spenningen ligger nemlig i at spillerne selv får råde grunnen på vei fram mot spillet hemmeligheter. Denne spenningen må for all del bevares om man skal lykkes i å engasjere folk.

Kritisk

- Hva med tidsperspektivet; spillet foregår bare over tre uker?

- Den første uken blir kritisk. Får tilstrekkelig mange følelsen av at dette er «deres» spill, kan det spre seg raskt - og produsentene få akkurat den effekten de er ute etter.

- Vi har sett eksempler på aksjoner og fenomener som har spredd seg lynraskt og blitt svært via Facebook og Twitter, sier Rune Fjeld Olsen.

Her kan du lese mer om