FILMSUKSESS: Agnes Kittelsen og Pål Sverre Hagen i «Kon-Tiki». Foto: Carl Christian Raabe / Nordisk Film Distribusjon AS

«Kon-Tiki» - Solkongen i et mørkt norsk filmår

(VG) Kun tre norske filmer kom over 100.00 besøk i 2012. «Kon-Tiki» troner suverent på toppen.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

2012 var ikke et år hvor folk strømmet på kino for å se norsk film. Med ett stort, og et par mindre unntak.

«Kon-Tiki» er årets desidert mest sette norske kinofilm med over 879.000 besøk, noe som er over 300.000 flere besøk enn fjorårets vinnner, «Hodejegerne», viser tall fra bransjeorganisasjonen Film og Kino.

Bak Thor Heyerdahl-filmen på topplisten ser det imidlertid ikke like lyst ut. Kun to filmer klarte å karre seg over 100.000 besøk. «Reisen til julestjernen» har fortsatt et høyt besøk, og er til nå sett av i underkant av 300.000, noe som må beskrives som en suksess.

Ungdomsfilmen «Tina & Bettina - The Movie» er en annen vinner med over 188.000 besøk. Ingen andre filmer kom seg over 100.000.

Det er en stor tilbakegang fra fjoråret da hele syv filmer ble sett av over 100.000. Markedsandelen for norsk film har dermed gått kraftig tilbake, fra 24,9 prosent i fjor til 17,9 prosent i år.

Hva kan så være grunnen til nedgangen?

FILMPOLITIET: Birger Vestmo i NRK P3s Filmpolitet. Foto: Erik Bull

- Svaret er enkelt, det er fordi norske filmskapere ikke har klart å treffe publikum med filmer som har vekket interesse, sier Filmpolitets Birger Vestmo, og legger til.

- Det produseres mye kvalitetsfilm i Norge, filmer som av en eller annen grunn ikke klarer å treffe publikum. Hvorfor det er slik har jeg rett og slett ikke noe godt svar på. Det finnes de som mener at det store antallet norske filmpremierer gjør at noen «drukner», men om det stemmer er jeg usikker på. Her må forskning til for å finne svarene!

VGs filmanmelder Ingvill Dybfest Dahl påpeker at noe færre norske filmer har hatt premiere, og tror det store antallet norske premiere de siste årene kan ha gjort folk «mette».

FILMANMELDER: VGs Ingvill Dybfest Dahl Foto: VG

- I fjor var det action, barnefilmer og komedie i toppen, men også drama fra vår nære historie i «Kongen av Bastøy» og den finurlige ungdomsskildringen «Få meg på for faen». I år er de tre som har kommet over 100. 000 besøkende filmer med opplagt kommersiell appell. Det var færre gode overraskelser i 2012.

Norske filmer som får over 10.000 besøk får utbetalt etterhåndsstøtte fra Norsk Filminstitutt, noe som kan bety millioner i kassen.

Komedien «Mer eller mindre mann» karret seg så vidt over og får utbetalt penger, mens filmer som «Skvis», og «Wide Blue Yonder» er langt fra.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder