NYE TIDER - NYE HELTER: Daisy Ridley og John Boyega i en særdeles vital «Star Wars: The Force Awakens». Filmen gjør det særdeles bra på norske kinoer også.

NYE TIDER - NYE HELTER: Daisy Ridley og John Boyega i en særdeles vital «Star Wars: The Force Awakens». Filmen gjør det særdeles bra på norske kinoer også. Foto: The Walt Disney Company Nordic ,

«Star Wars: The Force Awakens» en storsuksess også i Norge

I løpet av de første fem dagene har 261.250 sett den nye «Star Wars»-filmen «The Force Awakens» på norske kinoer. Så langt har filmen spilt inn nesten 18 millioner kroner bare i Norge.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det viser en oversikt fra Norske Filmbyråers Forening. Bare i helgen var det i overkant av 145.000 som så «The Force Awakens»

– Dette er selvfølgelig helt fenomenale tall! Og tallene er også helt i tråd med hva kino-Norge kan drømme om. Hele «næringskjeden», fra distributøren og ut til den minste kinoen, sier VGs filmekspert, Jon Selås.

Les også: Harrison Ford kan tjene 300 millioner på Han Solo

Til sammenligning hadde de to filmene som havnet på henholdsvis andre og tredjeplass når det gjelder antall besøkende i helgen, «Julekongen - full rustning» og «James Bond - Spectre» 21.744 og 5.919.

De norske besøkstallene er helt i tråd med den enorme interessen som «The Force Awakens» opplever over hele verden.

Til nå har filmen spilt inn nærmere fem milliarder kroner i løpet av noen dager, melder amerikanske medier.

Gikk du glipp av? Monsteråpning for «Star Wars»

Selås påpeker at så vidt han vet vises nå den nye «Star Wars»-filmen på samtlige norske kinoer. Ikke minst takket være heldigitaliseringen av norske kinoer som skjedde for noen år siden. Det har gjort at filmen er tilgjengelig over absolutt hele landet samtidig.

– Det betyr også at filmer generelt er blitt mye mer «ferskvare» enn tidligere. Storfilmene går opp på et stort antall kinoer og spiller intenst i noe kortere tid enn de gjorde for få år siden. Det betyr også at det bare er plass til en virkelig storfilm av gangen i Norge, sier Selås og fortsetter:

Derfor er VGs anmelder imponert over «Star Wars: The Force Awakens»

– Denne høsten har vi et godt eksempel på noe nær maksimal utbytterik programmering: «James Bond » hadde markedet i seks-sju uker – og har fått sine nærmere 700.000 publikummere. Så kommer Star Wars, og overtar frontposisjonen.

I USA innebærer den voldsomme interessen for den nye «Star Wars»-filmen at de fleste gamle kassarekorder, enten det var «Harry Potter og dødstalismanene – del 2» eller «Jurassic World» som hadde dem, så er det nå «The Force Awakens» som troner på toppen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder