TRIVES UNDER SKINNFELLEN: Det går allerede gjetord om hva Leonardo DiCaprio måtte gjennom under innspillingen av «The Revenant». Nå er han Oscar-nominert. Foto: , 20th Century Fox

Filmanmeldelse: Overlevelse hovedfag

Leo lider, fotografen imponerer.

Bare uker etter Tarantino feide inn på norske kinoer i megaformat kommer enda en hevn-western du er nødt til å se på kino. «The Revenant». Teknisk forbløffende med en lang rad «hvordan i all verden har de fått til dette»-scener. Menneskene i den rører en ikke like sterkt: Jeg tok meg flere ganger i å le høyt på steder man definitivt ikke bør smile en gang. Regissør Alejandro Gonzales Iñárritu skal ha skryt for mye, men hadde nok tjent litt på å ikke ta seg selv så innmari høytidelig absolutt hele tiden.

Les på VG+: Historien bak: Hvem var Grizzly-mannen?

Historien er av den svært enkle sorten med handling lagt til tidlig på 1800-tallet, basert på hendelser fra virkeligheten.

Hugh Glass, (Leonardo DiCaprio) og pelsjegerne han er på oppdrag med, trues av farer fra alle kanter. De angripes av Arikara-indianere, men en gruppe klarer å komme seg unna. På flukt blir Glass livstruende skadet etter et voldsomt møte med en bjørn. Men, å drasse med seg en halvdød plugg forsinker jaktlaget. Tre av dem, inkludert macho-hardhausen Fitzgerald (Tom Hardy på sitt mest brautende) oppdraget med å passe på ham mot betaling. Fitzgerald svikter imidlertid og etterlater den skadde Glass i skogen for å dø. Men nei du, Leo vil minsanten ikke død!

Det som følger er en to timers overlevelseskamp, en hinderløype som etterhvert fremstår så usannsynlig drøy at den blir ufrivillig komisk. Ikke for det, måten filmen er laget på får en til å føle på det han går gjennom der og da, det er bare ikke så lett å føle med en slik karakter.

Kameraarbeidet i filmen er det som imponerer mest med «The Revenant»: Grusomt nærværende – i voldsomme slagscener føles det som man henger som et smykke rundt halsen på de som kjemper. Slående episk i neste scene, vakkert og skummelt.

Historier om en sinnssykt fysisk krevende innspilling har tilfeldigvis lekket ut før filmens lansering og bidratt til mytologisering allerede. Det er selvsagt en del av kampanjen for endelig å skaffe Leo en Oscar. Han grynter, stønner og hveser seg gjennom to og en halv time mens han spiser marg og snø. Ganske endimensjonalt, men nettopp slike lidelser Akademiet elsker.