Filmanmeldelse: «Jupiter Ascending»

Enormt univers, elendig historie

Et fantastisk univers. En fantastisk klein historie.

Jon Selås

ACTION/SCI-FI

«JUPITER ASCENDING». USA. Regi: Andy Wachowski, Lana Wachowski. 11 år. MED: Mila Kunis, Channing Tatum, Douglas Booth, Eddie Redmayne, Sean Bean, Terry Gilliam, James D'Arcy.

En gang i verden skapte Wachowski-navnet kultstemning med sitt eksistensielle sci-fi-univers i «Matrix»-filmene. Visuelt er «Jupiter Ascending» like fenomenal; det er faktisk ikke måte på denne åpenbaringen av fremtidens grenseløse univers, dens kloder, den ulike skapninger - og selvfølgelig det vakre mennesket Mila Kunis, som går fra do-vasker til noe - til la oss si: langt mer opphøyd.

Mila Kunis - tidlig i filmen. Foto: SF NORGE,Courtesy of Warner Bros. Picture

Problemet er filmens syltynne historie. Som ikke er noe annet enn en litt komplisert jomfru-i-nød-reddes-av-ridder-i-rustning-greie. Det er riktignok ikke noen spøk rustning supermannen Channing Tatumer utstyrt med. Ikke på noe vis. Men filmens fortelling er så klein, så klein! Og dessuten langt fra enkelt å følge med på; her streves adskillig med å få historien til å passe til den vidløftige innpakningen.

La gå: Den som er villig til å tolke, kan finne et svakt spor av sivilisasjonskritikk; kapitalismen er noe jævelskap. Universelt. Vvar det et par gram om utenforskap og aksept av fremmede skapninger, tro? Og dessuten er det jo vakkert å bli fortalt noe om at de sanne verdiene i livet ligger mye nærmere enn all verdens ære og berømmelse og rikdom. I familien, for eksempel.

Men det virker bare så utrolig teit at man skal fraktes Melkeveien rundt, i mange ulike dimensjoner, for å bli fortalt noe slikt. I alle fall når historien er grunn som en minimal sølepytt.

Altså: De som elsker den animerte filmverdens storslagne muligheter, bør absolutt få med seg denne. De som er mer interessert i film som sådan, kan trygt la være.