STORFILM TIL NORGE: Bilde fra «Transformers 4». Den neste filmen i blockbuster-serien skal spille inn scene i Norge.
STORFILM TIL NORGE: Bilde fra «Transformers 4». Den neste filmen i blockbuster-serien skal spille inn scene i Norge. Foto: UIP

«Transformers»-innspilling i Norge i høst

FILM

HAUGESUND (VG) I løpet av høsten skal viktige scener i den neste «Transformers»-filmen spilles inn på Preikestolen, Trolltunga og Atlanterhavsveien.

Publisert:

Det bekrefter filmprodusent Per-Henry Borch i TrueNorth Norway til VG.

– Det blir et team på 50-60 personer som skal filme i løpet av to uker. Oppstart er noe usikker; det pågår innspilling i Island nå. Så det blir i alle fall ikke før 2. oktober, sier Borch, som ennå ikke har fått bekreftet om noen av filmens største stjerner, Mark Wahlberg, Anthony Hopkins, Laura Haddock og Josh Duhamel, blir med til Norge - slik Matt Damon ble med på hans siste Hollywood-produksjon i Lofoten, «Downsizing».

«Transformers»-serien er science fiction-historier, basert på de populære teknoleketøyene skapt av Hasbro and Tomy. Siden starten i 2007 er det laget fire filmer, det er den femte, «Transformers: The Last Knight» som får spektakulære norske innslag. Det er forøvrig de store studioene Paramount Pictures and DreamWorks som distribuerer filmene, som hører til blant de aller mest lønnsomme filmseriene fra Hollywood de siste tiårene.

– Det som er beklagelig, er at vi trolig kunne hatt en mye større del av «Transformers»-innspillingen i Norge. Mulighetene lå åpne i sommer. Men ettersom en stor innspilling som denne er helt avhengig av insentiv-ordningen for film, og vi bare har en søknadsfrist for dette i Norge - sist var den i januar - tapte vi den kampen. Dessverre, sier Borch, som likevel er meget fornøyd med at i kjølvanne av storfilmene «Snømannen» og «Downsizing» er det stor interesse for Norge som innspillingsland ute i verden for tiden. Og begge de to nevnte filmene har skapt et rykte for Norge som et utmerket sted å spille inn storfilmer, med hensyn til ting som innspillingssteder, infrastruktur, norske fagfolk i mange posisjoner, kommunikasjon og lokal entusiasme.

Men det er altså insentivordningen som foreløpig er flaskehalsen. Det er en ordning som går på refusjon inntil av 25 prosent av regnskapsførte utgifter en filminnspilling legger ned her i landet, fordi de økonomiske ringvirkningene blir mye, mye større. I et litt større bilde lønner det seg rett og slett for Norge, både i rene penger, i oppdrag for norske filmfolk, og indirekte for ulike bransjer som overnatting, catering og transport - i tillegg til mer langsiktig effekter, som reklameverdi for turistnæringen.

Den norske insentivordningen kom i fjor, med en ramme på 45 millioner kroner, hvorav vel 40 millioner gikk til «Snømannen» mens «Downsizing» fikk resten. «Snømannen» kunne dermed i sin helhet spilles inn i Norge, mens «smulene» til «Downsizing» førte til langt mindre tid i Norge - selv om filmen til slutt vil gi inntrykk av at alt utspiller seg hos oss.

Mange i filmbransjen har i ettertid påpekt ordningens store svakhet med en søknadsfrist i året og - tross alt - begrensede midler. Kulturminister Linda Hofstad Helleland ba på et fagseminar om ordningen her i Haugesund, bransjen om å utvise en smule tålmodighet; ordningen er helt ny og det skal høstes erfaringer.

– Vi er åpne for innspill. Men vi må bare bli enda sikrere på hva vi gjør før ordningen skal gjøres enda bedre, sier Hofstad Helleland - som ikke kom med løfter om konkrete forandringer i denne omgang.

Og tålmodighet er ikke så dumt, skal vi tro direktør Andrew Barnes i konsulentfirmaet Olsberg SPI i London, som har gjort en foreløpig analyse av erfaringene etter «Snømannen» og «Downsizing» for Norsk Filminstitutt.

– Det tar tid å bygge seg opp som opptaksland for store filmproduksjoner; det tok Island ti år. Men det er ingen tvil om at insentivordningen er en forutsetning for å få dette til - alle land som har lykkes, har det. Og det er heller ingen tvil om at det lønner seg - tildels med betydelig margin, mener Adrew Barnes.

– Våre beregninger tilsier at et land som Norge har kapasitet til å være innspillingsland for tre til fem større, internasjonale innspillinger i året. Men det er mye arbeid som må gjøres før man eventuelt kommer så langt. Og det er ikke bare snakk om penger heller, sier Barnes.