I CANNES: Regissør Joachim Trier (f.v.) sammen med noen av skuespillerne fra filmen «Louder Than Bombs», Rachel Brosnahan, Devin Druid, Isabelle Huppert og Gabriel Byrne på mandagens pressekonferanse. Foto:Regis Duvignau,Reuters

Utenlandske anmeldere hyller og slakter norsk film

CANNES/OSLO (VG) Ikke alle er like begeistret for Joachim Triers «Louder Than Bombs», som denne uken vises frem i Cannes.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Filmmagasinet Indiewire har fulgt den norske filmen lenge. De er svært fornøyd med sluttresultatet og gir karakteren B+:

«Slik billedbasert historiefortelling hever «Louder Than Bombs» opp fra mulighetene for halvveis gode, sentimentale løsninger som lurer rundt hvert hjørne. (…) Trier leverer en film som er full av muligheter for formelløsninger, som han elegant jobber seg rundt.»

I VINDEN: Joachim Trier kan vinne Gullpalmen. Foto:Loic Venance,Afp

Navnkrøll

Seriøse The Guardian er langt fra like fornøyde. Den norske filmen får to av fem stjerner av filmkritikeren Peter Bradshaw. Den britiske avisen omtaler for øvrig Trier som «den danske regissøren», og forveksler ham tydeligvis med danske Lars Von Trier.

«Enkelte lysende scener med Jesse Eisenberg som nybakt far kan ikke redde dette merkelig poengløse dramaet med Isabelle Huppert som krigsfotograf og Gabriel Byrne som hennes hjemmeværende ektemann, skriver avisen, som i konklusjonen omtaler filmen som en «langdryg euroamerikansk pudding».Bradshaw bruker også ord som «tåpelig og retningsløs».

Filmkritikeren medgir at filmens åpningsscene er både svært morsom og uventet, men han synes likevel ikke at regissøren og hans manuskompanjong Eskil Vogt er i stand til å gjennomføre det gjennom det hele.

«Vi kan aldri være sikre på hvor det egentlige dramatiske fokuset er, og hvorfor eller for hvem vi skal bry oss», skriver han videre.

Også fra Cannes:Sex-partner-forvirring på Trier-pressekonferanse

Og denne:Stjernen gikk opp 20 kilo på åtte uker

Heller ikke The Hollywood Reporters anmelder er gjennomfornøyd: «Selv om filmen er godt spilt og har noen sterke øyeblikk så mangler filmen et følelsesmessig senter, dermed forblir den kjølig og diffus der den burde vært engasjerende».

Ingen tåreperse

Varietys internasjonale hovedkritiker Peter Debruge er langt mer positiv.

«Filmen er regissert av Joachim Trier, som er for smart til å lage en tåreperse. «Louder Than Bombs» ber publikum om å ta med seg hjernen på kino, filmen unngår stor katarsis og serverer i stedet psykologiske nyanse», mener anmelderen.

Han skriver også at filmen ber publikum bruke hodet, og avstå fra storslåtte følelser til fordel for subtile psykologiske nyanser.

– Resultatet er en film som både er elegant og kald på overflaten, men som belønner kunstfilmpublikum som er villig til å gå dypere, mener Debruge.

Han synes «Louder Than Bombs» klarer å være både svært innlysende og beundringsverdig subtil på samme tid og roser Ola Fløttums filmmusikk som transelignende.

VGs anmelder serverte en firer på terningen og skrev blant annet: «Men når alt dette er sagt: «Louder Than Bombs» bærer tydelig i seg kvalitetsmerker til en norsk filmforteller som på svært mange måter befinner seg rettmessig i den filmeliten som Cannes' hovedprogram avspeiler.»

FLERE REAKSJONER PÅ «LOUDER THAN BOMBS

Filmen ble vist for pressen søndag kveld, VG snakket med flere rett fra salen.

Gullpalme-håp

Mandag kveld skal filmen vises for et større publikum og den norske regissøren og stjernene hans får skride opp den prestisjetunge, røde løperen på det som er en av verdens viktigste filmfestivaler. «Louder Than Bombs» kjemper i konkurransen om å vinne den gjeve Gullpalmen.

Da den norske filmen ble vist i hovedkonkurransen under verdens viktigste filmfestival søndag kveld, var det 36 år siden siste en norsk film kunne skilte med samme prestasjon.

LES OGSÅ: Trier tror ikke på å konkurrere i kunst

Flere nyheter fra Filmfestivalen i Cannes her

(VG og NTB)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder