Fikk pengestøtte som fiksjonsfilm

Norsk filminstitutt: Ble vurdert som et kunstnerisk prosjekt

Skandalefilmen «Syria Hero Boy» fikk 280.000 skattekroner fra Norsk filminstitutt – for å lage en fiksjonsfilm.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Men Filminstituttet forsvarer vurderingen av filmen som et kunstnerisk prosjekt.

– Vår vurdering var at dette var et kunstnerisk prosjekt, men håndtering i etterkant av lanseringen var for dårlig og kritikkverdig – dette beklager vi, skriver Filminstituttets informasjonsdirektør Mette Tharaldsen på VGs spørsmål om filminstituttet sett i ettertid angrer på tildelingen av penger til filmen «Syrian Hero Boy».

Filmen utgir seg for å være en autentisk dokumentarsnutt fra krigsherjede Syria. Den viser en liten gutt som redder en jente midt under et angrep, og er blitt et viralt fenomen siden den ble lastet opp 10. november.

Filmen er senere avslørt som en forfalskning, en ren fiksjonsfilm regissert av Lars Klevberg.

Filmen har fått kraftig kritikk, og ble fordømt i et åpent brev signert journalister fra hele verden.

– Det er hensynsløst og uansvarlig å utgi en fiksjonsfilm for å være ekte bilder, og i så måte undergrave den svært virkelige lidelsen Syrias barn gjennomgår, skriver journalistorganisasjonen Bellingcat.

Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund har kalt videoen uetisk.

– Neste gang vi ser noe som ligner, vil vi tenke at kanskje er dette også konstruert, sier hun til Aftenposten.

Filmskaperne har beklaget.

FIKK OFFENTLIG STØTTE: Den norske filmen som tilsynelatende skal vise krigshandlinger i Syria, ble spilt inn på Malta tidligere i år. Filmsettet har vært brukt i filmer som «Troja» og «Gladiator». Filmen er til nå sett millioner av ganger på Youtube. Foto: Handout / NTB scanpix Foto: ,

– Vi tar selvkritikk på at det tok tid for oss å opplyse om at dette var fiksjon. Vi ble overrasket over hvor stor oppmerksomhet filmen fikk etter lansering, både i nettsamfunn og i større medier, uttalte regissør Lars Klevberg og produsenter John E. Hagen og Petter Løkke til VG søndag.

Filmen har fått 280.000 kroner i offentlig støtte som fiksjonsfilm fra Norsk filminstitutt. VG forsøkte først å komme i kontakt med Åse Meyer, som har vært filminstituttets konsulent for filmskaperne, men fikk beskjed om at all korrespondanse skal gå gjennom informasjonsdirektør Mette Tharaldsen.

Tharaldsen skriver i en e-post at det er konsulenten som har lest og foretatt den kunstneriske vurderingen og at en rådgiver vurderer budsjettet og om prosjektet er økonomisk gjennomførbart.

– Hvem har tatt beslutningen om å gi filmen støtte? Er denne beslutningen gjennomgått og godkjent av flere?

– Konsulenten skriver en innstilling til vedtaket. Vedtaket gjøres av direktøren ved Norsk filminstitutt.

– Det er kommet frem at NFI har vurdert de etiske sidene ved filmen – kan dere utdype hva disse vurderingene gikk ut på?

– Vurderingen og samtalene vi har hatt med filmskaperne har handlet om å balansere at dette er en fiksjonsfilm som er satt inn i en autentisk ramme og hvordan dette burde håndteres i forhold til informasjonsplikten som vi mente var svært viktig. Vi ser nå i ettertid at budskapet og virkningen forsvant i og med at filmen og intensjonen med prosjektet ikke ble avklart raskt nok etter at filmen ble lansert.

Norsk filminstitutt har ikke hatt noe påvirkning på hvordan filmen ble lansert og distribuert, skriver Tharaldsen.

– Det ansvaret ligger hos regissør og produsent. Vi fungerer som rådgivere og vårt råd til filmskaperne bak denne filmen, var at de skulle gå raskt ut etter at filmen var lansert og forklare intensjonen med prosjektet.

Overfor NRK har Filminstituttets direktør Sindre Guldvog beklaget på det sterkeste og lovet en intern evaluering.

Guldvog sier at de var kjent med at filmen skulle legges ut på YouTube, og at det kort tid etterpå skulle bli kjent at filmen ikke var ekte.

– Men vi mener det har tatt for lang tid, og at man burde ha kastet kortene tidligere, sier Guldvog til NRK.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder