GODE KOLLEGER: Kristoffer Joner og Noomi Rapace med hver sin Amanda-statuett. Foto: Mattis Sandblad, VG
GODE KOLLEGER: Kristoffer Joner og Noomi Rapace med hver sin Amanda-statuett. Foto: Mattis Sandblad, VG

Amanda-show med litt Hollywood-glam

«Få meg på, for faen» beste kinofilm

FILM

Noomi Rapace og Kristoffer Joner er gode kolleger, men feiret Amanda på hver sin måte. Den gjeveste prisen gikk til «Få meg på, for faen».

Publisert: Oppdatert: 18.08.12 00:03

VG Nett fulgte hele årets Amanda-show:
Pia Tjelta, som har sin kjære Mads Ousdal med seg i salen som nominert, delte ut prisen for beste mannlige birolle. Den gikk til Jon Øidgardens for hans skurkerolle i «Varg Veum - I mørket er alle ulver grå»:

- Nå ble jeg rett og slett jævlig rørt, sa Øigarden som takket juryen og regissør Alexander Eik.
VG Nett traff på en sprudlende - og overrasket - Jon Øigarden bak scenen.

- Jeg er liksom ikke den typen som vinner slipe priser. Men jeg vetta fader hvor jeg skal sette den. Kanskje i TV-stua. Jeg har mye rart hjemme, men ikke noe som denne Amanda-statuetten!

Bildespesial: Se alt fra den røde løperen og Amanda-showet her!

Før Øigarden fikk prisen var det imidlertid Pål Sverre Valheim Hagen, selveste Thor Heyerdahl, som startet startet filmshowet. Han delte ut prisen for beste kvinnelige birolle. Cecilie Mosli som la om til Stavanger-dialekt for rollen som Jarle Klepps mor i «Kompani Orheim» vant sin første Amanda.

- Det var godt! Jeg vil takke Tore Renberg som skrev den fantastiske rollen, Lars og Arild som skrev manuset og Arild som pushet meg lenger enn jeg trodde jeg ville, sa en fornøyd Cecilie Mosli fra scenen. Etterpå var hun like glad:

- Oi!! Dette var en ren lykkefølelse. Ikke minst fordi det gjorde vondt å spille inn Kompani Orheim, Det var både vondt og vanskelig på flere måter. Både fordi rollefiguren har det ganske ille, og fordi jeg måtte være så lenge borte fra barna mine, I tillegg måtte jeg snakke stavangersk!

Noomi Rapace var kveldens desidert største stjerne under Amanda-showet og vant suverent prisen for beste kvinnelige skuespiller.
Hun hadde tatt turen helt fra Reykjavik for å delta i Amanda-showet og strålte i sort dress og hatt fra den britiske designeren A. Sauvage. Hun var slett ikke blasert og viste stor glede over å vinne den norske filmprisen.

Ubekvem, men glad Joner

Kristoffer Joner var nominert både for beste hovedrolle og beste birolle. Han vant for beste hovedrolle i Kompani Orheim. Han var fornøyd, men så litt ubekvem ut på scenen.

- Takk Juryen, alle sammen! Jeg liker ikke stå her, så tusen takk bare, sa han med et kjempesmil.

Huitfeldt hedret «Få meg på, for faen».

Kulturminister Anniken Huitfeldt fikk æren av å dele ut prisen for beste norske kinofilm, en kategori som var omdiskutert da juryen hadde utelatt publikumsvinneren Hodejegerne og kritikersuksessen Oslo 31. August.

Vinneren ble «Få meg på, for faen», med unge Helene Bergsholm i hovedrollen.

- Helene Bergsholm bærer hele denne filmen på sine skuldre, så hun fortjener en stor takk, sa regissør Jannike Systad Jacobsen, mens produsent Sigve Endresen understreket at konkurransen var hard i år:

- Det er en stor ære, det var mange mange gode filmer på kino i fjor - og det er mange som står bak denne!

Stort plaster på såret

«Oslo, 31. August» fikk altså ingen nominasjon for beste kinofilm, men fikk et stort plaster på såret under Amanda-showet. Regissør Joachim Trier vant regiprisen, men siden han var opptatt med et nytt filmprosjekt var det produsent Hans Jørgen Osnes som mottok prisen på hans vegne.

- Joachim vil takke staben som gjorde det mulig for ham å fokusere på regioppgavene. Og juryen som valgte ut filmen til denne prisen. Og ikke minst manusforfatter Eskil Vogt og Anders Danielsen Lie.

Pål Sletaune har både regissert og skrevet manus til «Babycall». Han mottok manusprisen for filmen sin og takket hele familien: Mamma, barna og kona Sara Johnsen som han var i Haugesund med i dag.

Calmeyer fikk ærespris - brøt ut i sang

Ingen Amanda uten ærespris. Den gikk i år til teater og filmveteranen Joachim Calmeyer, som debuterte i 1952 på det store lerretet. Han er fortsatt svært aktiv, og har vært med i flere av Bent Hamers filmer og den populære TV-serien «Dag».

Calmeyer fikk stående applaus og var helt overveldet da han ankom scenen og fikk et kyss av Liv Ullmann.

- Hva skal jeg si? Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg finner liksom ikke ord for noe! Du er jo et eventyr som står her, sa han henvendt til Ullmann.

- Det er nesten femti år siden jeg debuterte. Jeg har ikke ord, jeg må nesten synge, sa veteranen og brøt ut i en takkesang:

- Om du er liten, om du er stor, så må du takke - det sier mor!

Unge Anders Øvergaard fikk Amanda for beste barnefilm, hans første film laget på et svært lite budsjett sammenlignet med andre norske filmer. Øvergaard slo dermed store produksjoner som Knerten i knipe og Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn.

Nyutdannet fra filmskolen, Izer Aliu vant prisen for beste kortfilm med sin «Å vokte fjellet».

- Tusen takk for faen

Amanda for «beste foto» gikk til Marianne Bakke for filmen «Få meg på, for faen».

- Tusen takk for faen. Tusen takk for at jeg fikk være med på dette. Kameracrewet mitt er en helt fantastisk gjeng, sa en rørt Bakke som mottok sin første Amanda-pris.

Det var Oliver Bugge Coutté som vant Amanda-prisen for filmen «Oslo 31. august».

- Tusen takk, tusen takk. Tusen takk først og fremst til mine to sønner, dere er en stor inspirasjon, sa en fornøyd Coutté.

Her er alle årets Amanda-vinnere:

Beste norske kinofilm:

Få meg på, for faen, produsent Brede Hovland og Sigve Endresen for Motlys, regi Jannicke Systad Jacobsen

Beste barnefilm:

Til siste hinder, regi Anders Øvergaard, produsent Kathrine Haugen for Filimo Film og Odd G. Iversen for Atomfilm

Beste regi:
Joachim Trier, Oslo, 31. august

Beste kvinnelige skuespiller:
Noomi Rapace, Babycall

Beste mannlige skuespiller:

Kristoffer Joner, Kompani Orheim

Beste kvinnelige birolle:

Cecilie A. Mosli, Kompani Orheim

Beste mannlige birolle:

Jon Øigarden, Varg Veum - I mørket er alle ulver grå

Beste filmmanus:

Pål Sletaune, Babycall

Beste foto:
Marianne Bakke, Få meg på, for faen

Beste produksjonsdesign / scenografi:

Roger Rosenberg, Babycall

Beste visuelle effekter:

Eirik Aanonsen og Christer Engström, Pushwagner

Beste musikk:

Peder Kjellsby, Varg Veum - De døde har det godt

Beste klipp:

Olivier Bugge Coutté, Oslo, 31. august

Beste lyddesign:

Tormod Ringnes og Christian Schaanning, Babycall

Beste kortfilm:

Å vokte fjellet, regi Izer Aliu, produsent Elisabeth Kvithyll for Den norske filmskolen

Beste dokumentarfilm:

Folk ved fjorden, regi Øyvind Sandberg, produsent Jorunn Botne og Øyvind Sandberg for Øy-Film

Beste utenlandske kinofilm:
Drive, regi Nicolas Winding Refn, distributør SF Norge

Amandakomiteens Gullklapper:

Kortfilmfestivalen i Grimstad

Amandakomiteens Ærespris:

Joachim Calmeyer

Folkets Amanda:

Hodejegerne, regi Morten Tyldum, produsenter Asle Vatn for Friland og Marianne Gray for Yellow Bird Norge

Her kan du lese mer om