OVERGANG: Matthew McConaughey møter prøvelser i Cannes i år i sin tidligere lovpriste bestrebelser på å bli en «seriøs» dramaskuespiller. Foto: APFAlberto Pizzoli,

McConaughey-film slaktes i Cannes

Matthew McConaugheys overgang fra Hollywoods førsteflørter til seriøs dramaskuespiller, kan meget vel ha fått seg et alvorlig skudd for baugen her i Cannes.

Jon Selås
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Foto:,

McConaughey (45) er stjernen i Gus van Sants «A Sea of Trees», et svært langtrukket drama om en sorgtynget amerikansk professor, som drar til Japans berømte og beryktede Aokigahara-skog, 35 kvadratkilometer nordøst for nasjonalfjellet Fuji, sterkt knyttet til japansk demon-mytologi og et sted der noen hundre mennesker begår selvmord hvert år.

Stjernen selv tar det imidlertid helt med ro:

– Jeg har hørt om kritikken. Men enhver har sin rett til enten å sable ned eller å lovprise. Sånn er det bare, sa McConaughey på filmens pressekonferanse lørdag ettermiddag.

Etter filmer som «Dallas Buyers Club» og «The Wolf of Wall Street», og TV-serien «True Detective», fikk McConaugheys «seriøse» forvandling meget godt skussmål. Denne gang er kritikken tildels nådeløs.

Får slakt

– En måte å tilbringe tiden på når man ser på «Sea of Trees» - særlig under en av Matthew McConaugheys uendelige, tårevåte monologer - er å forsøke å finne ut av hvor mange dårlige filmer skuespiller, forfatter og regissør har forsøk på presse inn i denne utforskningen av en manns selvmordreise, skriver inflytelsesrike varietys kritiker Justin Chang.

Mens engelske The Guardians Peter Bradshaw kaller filmen «en fantastisk irriterende og uærlig tåreperse.» Hollywood Reporters Todd McCarthy mener å konstatere at denne filmen offisielt avslutter McConaughays forsøk på eksepsjonelle prestasjoner; den viser kun regissør van Sants klissete og klamme sider: «Et hav av banalitet», mener McCarthy.

McConaughey kommer ikke til å være med i oppfølgeren til «Magic Mike», filmen om mannlige strippere, men da han møtte VG i forbindelse med den første filmen, lurte han kollega Channing Tatum til å ta en strippedans for VG.
Saken fortsetter under bildet

VILL: Matthew McConaughey går seg kraftig vill i skogen - og får heller ingen stor hjelp av «spøkelset» Ken Watanabe i skyggelandet. Foto: CANNES-FESTIVALEN,

Vi er nå inne i festivalens fjerde dag. Hovedprogrammet byr som vanlig på tildels meget krevende stoff - til tider over grensen, som muligens antydet for «Sea of Trees».

Men enkelte filmer har pekt seg ut. Fremfor alt ungarske Lásló Nemes «Sauls sønn», en utrolig renskåret og sterk historie om en jødisk manns ekstreme forsøk på i bevare i alle fall et minimum av verdighet som deltaker i en sonderkomando i en konsentrasjonsleir under krigen - altså en av dem som ble kommandert til de skitneste jobbene under tilintetgjørelsen.

Den seriøse italienske klovnen Nanni Moretti presenterte et uhyre varmhjertet og følsomt portrett av en døende mor i dag morges i «Min mor». Avgjort en kandidat til en mulig pris av en eller annen sort, i likhet med «Sauls sønn».

Woody Allen lever opp til Woody Allen med sin «Irrational Man». Og «Mad Max: Fury Road» får nesten forbausende gode skussmål, til action å være. Men begge disse filmene stiller utenfor konkurranse.

Så får vi se; å være norsk i Cannes i år vil uansett bety utålmodig venting på Joachim Triers «Louder Than Bombs». Sannhetens time kommer i morgen kveld, søndag - da er det pressevisning. Og mandag er det klart for offisiell gallavisning.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder