Stadig flere røyker på filmlerretet

Verdens helseorganisasjon (WHO) ønsker at røyken stumpes for godt på filmlerretet.

NTB
ARTIKKELEN ER OVER 16 ÅR GAMMEL

-Å røyke fremstår ofte som glamorøst på film. Men det er ikke noe vakkert ved skadene som røyking gir, sa Kari Huseby, avdelingsdirektør ved Avdeling tobakk i Sosial- og helsedirektoratet.

Påvirkningskanal

Filmindustrien er blitt tobakksindustriens største påvirkningskanal. Til tross for at tobakksindustrien lovet å stoppe store røykehonorarer til skuespillere i 1989, har filmstjernene fremdeles ikke stumpet røyken på lerretet.

Nå ønsker WHO at alle kinoer kjører antirøykekampanjer før filmer der skuespillerne tenner seg en sigarett. Ingen filmseanser skal vise sigarettpakker med synlig logo eller sigarettreklamer. WHO ønsker videre at produsenter skal dokumentere at ingen i filmproduksjonen har mottatt honorarer fra tobakkselskapene.

-Når ungdom ser filmer med helter som røyker, øker sannsynligheten med det dobbelte for at vedkommende selv vil begynne å røyke, sier WHOs generaldirektør Gro Harlem Brundtland til NRK.

Hun betegner kampen mot røyk på lerretet som en nødvendig del av kampen mot tobakksreklame i mediene.

Rollemodeller

- Jeg tror folk røyker mer på filmlerretet for å vise sin forakt for de moralistiske og puritanske idealene som er sterkt befestet i amerikanske samfunnet, sier direktør i Norsk filminstitutt (NFI) Vigdis Lian, til NTB.

Filmdirektøren er enig i at røykende filmstjerner kan påvirke et ungt kinopublikum negativt, men synes likevel et totalforbud mot at folk røyker på film kan være problematisk.

-I den prisbelønnede filmen "The Hours" røyker Virginia Woolf sigaretter mens hun skriver, noe som underbygger forfatterens nevrotiske sinn. Jeg ville ikke likt at forfatterens vaner skulle moraliseres på lerretet, sier Lian.

Hun tror WHO har en tøff kamp foran seg med tanke på den sentrale plassen produktplassering har i dagens filmfinansiering.

-Jeg tror et røykeforbud på film lettere lar seg gjennomføre når det er snakk om mindre filmselskaper, sier Lian.

aper, sier Lian.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder