ENESTÅENDE: Et stort talent, hardt arbeiod gjennom mange år og en enestående evne til å ta de helt riktige valgene har brakt Morten Tyldum helt til topps i filmverdenen med åtte Oscar-nominasjoner. Foto:Terje Bringedal,VG

Kommentar: Historisk Tyldum

og historisk for Film-Norge etter åtte Oscar-nominasjoner...

Morten Tyldum er blitt historisk: Med hele åtte
Oscar-nominasjoner for sin «The Imitation Game» har han bevist at han akkurat nå er en av verdens fremste filmregissører.

Jon Selås
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Dette er et kvantesprang for Tyldum selv. Men også lysår borte fra hva man engang har kunnet drømme om norsk filmmiljø kunne fremdyrke. Tyldum har bakgrunn i NRKs barne- og ungdomsavdeling og har gått de norske filmgradene med reklamefilm, TV-serier, kortfilmer – før han spillefilmdebuterte med «Buddy» i 2003. Siden fulgte «Varg Veum – falneengler» i 2008, før den epokegjørende «Hodejegeren» kom i 2011. Snerten, humøret og de fandenivoldske fortellergrepene åpnet også Hollywoods øyne for den erfarne Tyldum. Han er filmutdannet i New York. Og viste enorm dømmekraft da han sorterte bort talløse lettvekts-tilbud i verdens filmhovedstad, og med stø hånd og kaldt blikk sa ja til «The Imitation Game», historien om den lenge miskjente og i mange år offentlig nedrakkede britiske matematikeren Alan Turing, hovedmannen bak britenes vellykkede knekking av de tyske krigskoder under andre verdenskrig – og dermed en mann som i betydelig grad forkortet krigen og dermed også sparte millioner av liv.

Tyldums mesterskap er altså at han valgte det helt riktige filmprosjektet, at han gled inn som utøvende filmskaper hos de helt riktige produsentene – og at han fikk de helt riktige skuespillerne med på laget. Det er en kombinasjon av innsikt, håndverk og flaks som må til – men forutsetningene må være de helt riktige. Og Tyldum er denne forutsetningen.

Det er faktisk makeløst!

Det finnes haugevis av spørsmål å stille. Om det går an å konkurrere i film, for eksempel. Om hvor viktig Hollywood faktisk er for tiden. Om ikke helt andre kriterier enn de et amerikansk film-«akademi» kan stille opp bør være avgjørende for hva som er «verdens beste filmer».

Til dét må man bare slå fast at Oscar har vært – og er – verdens viktigste filmpris fra 1929 av. Den særpregede amerikanske miksen av kunst og kommers, diktning og dokumentasjon, glamour, underholdning, drama, spenning og humor har vært den vestligste verdens viktigste populærkulturelle språk gjennom mer enn hundre år. Og det er dette «språket» Morten Tyldum går rett inn og beviser at han behersker til fingerspissene. Og det med sin første internasjonale film.

ALLEREDE VINNER: Norske Torill Kove har allerede vunnet en Oscar for sine animerte kortfilmer. I år er hun nominert for utrolige tredje gang. Foto:Trond Solberg,VG

Den norske animatøren Torill Kove må heller slett ikke glemmes. Hun er Oscar-nominert faktisk for tredje gang i kategorien for beste animerte kortfilm. Og hun har vunnet en gang allerede, i 2007 for «Den danske dikteren». Hun opererer på et mindre felt enn Tyldum. Men på dette feltet er hun unik! «Moulton og meg» heter årets Oscar-nominerte Kove-film, og den er sånn sett et mer «norsk» bidrag enn Tyldums: Canada-baserte Koves produsent er norske Mikrofilm ved Lise Fearnly i samarbeid med National Film Board of Canada.

Norsk filminstitutts har laget en egen side om Koves film.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder