GUTTER OG MENN: Nakhane Touré og Niza Jay i «The Wound». Foto: Tour de Force

Filmanmeldelse «The Wound»: Sår på så mange måter

Forbudte følelser i Sør-Afrika.

Publisert:

DRAMA

«The Wound» («Inxeba»)

Sør-Afrika/Tyskland/Nederland/Frankrike. Ingen fastsatt aldersgrense. Regi: John Trengrove.

Med: Nakhane Touré, Bogile Mantsai, Niza Jay.

4 av 6

En far sender tenåringssønnen Kwanda (Jay) ut av Johannesburg til et fjellområde for å gjennomgå en overgangsrite i henhold til Xhola-tradisjonen. Han er bekymret for at sønnen har homofile tendenser. Nå skal han omskjæres, og leve en tid i et miljø preget av aggressivitet og maskuline «leker».

Xolani (Touré) – «X» blant venner – jobber på et lager i Queenstown, men reiser tilbake til klanen én gang i året for å veilede de unge guttene i denne prosessen. Han har et vikarierende motiv også: Å dyrke et kjærlighetsforhold til sin gamle venn Vija (Mantsai), som er gift og har barn.

les også

Filmanmeldelse «Molly’s Game»: Prat, prat, prat

Både Kwanda og Xolani lever til daglig i store byer, og er vant til flatskjermer, smarttelefoner og urban ensomhet. De som ble igjen, og som fremdeles lever tradisjonelt, ser med skepsis på dem: En mann skal føre klanen videre og «avvise storbyens fristelser». Det sier seg selv at homoseksuelle følelser passer dårlig inn i dette idealet.

HEMMELIG KJÆRLIGHET: Bogile Mantsai og Nakhane Touré i «The Wound». Foto: Tour de Force

Selve omskjæringsritualet blir kjapt ekspedert i «The Wound». Ungguttene males hvite. En mann med en stresskoffert full av skalpeller kommer innom. «Jeg er mann! Jeg er mann!», skriker guttene, som så må tilbringe åtte dager i et telt, med kun marihuana og urter til medisin («når det svir noe jævlig, betyr det at det virker»).

les også

Filmanmeldelse «Lucky»: Et amerikansk ansikt

Det er primært avstanden mellom de tradisjonelle maskuline verdiene og de forbudte følelsene som opptar regissør Trengrove. «Finnes det ikke homofil kjærlighet i Sør-Afrika?», spør Kwanda seg. «Hvordan skulle kjærlighet kunne ødelegge en nasjon?».

«The Wound» er en interessant og velspilt film, sint og tragisk. Kameraarbeidet – veldig håndholdt, spesielt når det allerede er mye bevegelse i bildet – gir den et uttrykk som minner mer om en «antropologisk dokumentar» enn et drama. Det kan oppleves som forstyrrende.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder