BEGRENSET TILGANG: Åtte byer går glipp av «Noah», med Russell Crowe. Foto: UIP
BEGRENSET TILGANG: Åtte byer går glipp av «Noah», med Russell Crowe. Foto: UIP

Maktkamp i kinobransjen - Mer kinobråk om storfilmer

Du kan gå glipp av storfilmene på kino i sommer

FILM

Storfilmen «Noah» blir ikke vist i åtte norske byer, kun en uke etter at oslopublikummet ble snytt for «Captain America». Det samme kan skje med sommerens potensielle blockbustere, tror bransjeekspert.

Publisert: Oppdatert: 04.04.14 14:49

VG skrev i forrige uke om en priskrangel mellom Oslo kino og Disney som gjorde at oslopublikummet ble snytt for den kritikerroste storfilmen «Captain America». Nå skjer det samme med premiereklare «Noah» i fire norske byer.

Har du tips om saken? Send e-post til VGs journalist!

SF Kino kom ikke til enighet med distributøren UIP om pris på visning av filmen i de store markedene Stavanger, Sandnes, Sandvika og Lillestrøm på filmen, skriver Stavanger Aftenblad.

- Det foregår en maktkamp, som det også har vært tidligere. Og det er de store Hollywood-filmene det dreier seg om, aldri om små italienske filmer, sier Geir Kamsvåg, redaktør i bransjebladet Cinema.

- Det handler om makten skal sitte hos distributørene eller kinoene. Markedet er i endring, de større kinoene krever bedre vilkår enn de har hatt tidligere. Distributørene har fått viljen sin tidligere, men den tiden er nok over.

BAKGRUNN: Helt fastlåst for «Captain America» i Oslo

Kamsvåg tror ikke vi har hørt siste ord i krangelen, og frykter publikum kan miste storfilmer av typen «Godzilla» og «Transformers» i sommer.

- Publikum må lide til man finner ut hvor man skal legge seg. Det samme kan skje med de store sommerfilmene, konflikten kan pågå frem til høsten. Men hvis tapene blir store nok for et av leddene blir det vel til slutt enighet.

- Både SF Kino og Oslo kino er privateid, har det noe med det å gjøre?

- Nei, for de samme konfliktene har vært tidligere da de var kommunalt eid. Tidligere da man hadde fysiske kinokopier tok man en høyere leie av de store kinoene. Nå er den delen borte. Digitaliseringen gjør at kinoene har større makt. Man kan si nei til en film, og heller kjøre opp en konkurrents film i flere saler, og svare på den måten.

Christin Berg i Oslo kino svarer slik på spørsmål om hun kan forsikre Oslo kinos publikum at storfilmene vil bli vist.

- Vi jobber for å kunne tilby alle filmer til vårt publikum til enhver tid.

- Utelukker du at flere storfilmer i sommer kan glippe for Oslo-publikummet?

- Vi kan ikke garantere at alle filmer vil settes opp, men vårt klare mål er å kunne tilby alle filmer til vårt publikum.

Guttorm Petterson er leder for Norske Filmbyråers forening. Han uttaler seg kun om konflikten i Oslo kino. Han tror ikke det er tilfeldig at det er Disney som har havnet i trøbbel der.

- Uten å kjenne detaljene tror jeg Oslo kino forsøker å få til en ny type avtale som er gunstigere for dem ved å bruke Disney som prøvekanin, og så forsøke seg på de andre distributørene.

Tror du det har noe med eierskapsendringene i Oslo kino å gjøre?

- Det ser jeg ikke bort fra. Det blir kun spekulasjoner, men det er i så fall veldig merkelig at det dukker opp nå, under ett år etter overtakelsen. Jeg vet fra danske kolleger at dette er måten Nordisk/Egmont har gått frem på der. Det er en drakamp, og kinoene tjener godt med penger. De tjener på kiosksalg og 3D-briller i tillegg, distributørene har kun filmleien å tjene penger på.

Christin Berg i Oslo kino kjenner seg ikke igjen i Pettersons beskrivelse av at Disney er prøvekaniner.

- Vi er i gang med å forhandle en rammeavtale med Disney, der filmleiespørsmålet er en del av det hele. Her er det ikke unaturlig at vi er uenige. Vi mener, som tidligere meddelt, at det ikke er riktig at vi betaler 6-7 kr mer pr billett enn kinoene i våre nabokommuner.

- Er det det nye eierskapet som må ta «skylden» for konfliktene vi ser nå?

- Det nye eierskapet har gitt oss ny informasjon som det er naturlig å bruke i forhandlingene, sier Berg.

Geir Kamsvåg i Cinema tror de norske distributørene styrt fra utlandet får klare beskjeder fra London eller Los Angeles hvor de skal legge seg.

- For de store selskapene betyr ikke det norske markedet noe særlig i det store bildet, men Disney Norge for eksempel vil etter hvert merke det på bunnlinja.

- Hvem tror du må gi seg til slutt?

- Mest sannsynlig er det distributørene som må senke prisene. Kinoene kommer til å få viljen sin.

Her kan du lese mer om