FÅR AMERIKANSK VERSJON: Aksel Hennie og Eivind Sander som Roger Brown og Ove Kjikerud i «Hodejegerne». Foto: Friland

«Twilight»-produsentene lager amerikansk «Hodejegerne»

(VG Nett) Rettighetene til den norske suksessboka er solgt til USA.

Artikkelen er over åtte år gammel

Den norske filmen er produsert av det svenske selskapet Yellow Bird film, Nordisk Film og norske Friland. Yellow Bird stod også bak den gigantiske «Millenium»-suksessen, basert på Stieg Larssons bøker.

Nå er rettighetene til en engelskspråklig film av Jo Nesbøs «Hodejegerne» solgt til amerikanske Summit Entertainment.

VG Nett skrev først at det var en remake av den norske filmen som er solgt. Nordisk film presiserer imidlertid mandag at det er rettighetene til å lage en filmatisering av boken som er solgt.

Det er et stort og anerkjent produksjonsselskap som blant annet har produsert «Twilight»-filmene og Oscar-grossisten «The Hurt Locker».

Les også: «Hodejegerne» på kinotoppen i Danmark

- Økonomiske muskler

Filmens norske produsent Asle Vatn i Friland smiler godt over salget, selv om betalingsmodellen for det hele er noe komplisert. Friland får penger nå som avtalen er underskrevet, så får de penger når filmen er ferdig finansiert, og når filmen er ferdig innspilt.

«DEN NYE STIEG LARSSON»: Jo Nesbø sammenlignes med den avdøde svenske krimforfatteren i USA. Foto: VG

Vatn ønsker ikke å gå ut med tall, men sier salget gir dem økonomiske muskler til kommende prosjekter.

- Vi må innrømme vi smiler litt på vei til banken nå. Dette er en del av det samlede bildet for «Hodejegerne», og det sier seg selv at det er bra. Vi er nær ved å runde 500 000 besøk her i landet, og i Danmark er filmen sett av over 100 000. Vi har flere filmer vi skal i gang med, så vi vet hvor vi skal plassere pengene.

Produseres på oppdrag

Yellow Bird kommer imidlertid til å produsere den amerikanske versjonen på oppdrag for Summit.

- For oss på Yellow Bird innebærer avtalen med Summit at vi får sjansen til å jobbe med en sterk partner som deler vår visjon og lidenskap for Jo Nesbøs fantastiske fortelling, sier Yellow Bird- produsent Berna Levin i en pressemelding.

Den norske filmversjonen er allerede solgt til en rekke land, inkludert USA, og romanen «Hodejegerne» er solgt til 27 land.
At rettighetene er solgt betyr likevel ikke automatisk at filmen blir en realitet.

I USA er man avhengig i sterkere grad avhengig av å knytte til seg store skuespillernavn. Hvorvidt den amerikanske versjonen av «Menn som hater kvinner» blir en suksess spiller også inn. Jo Nesbø promoteres nemlig i USA som «den nye Stieg Larsson».

Så gjenstår det å se om amerikanerne klarer å finne en skuespiller på 1.68 eller deromkring som kan spille Roger Brown i USA-versjonen...

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder