HØYT OG LAVT: Happeningen på Munch-museet for filmen «Skrik 4» blander høy og lav kultur heter det i pressemeldingen fra filmbyrået. Foto: Scanpix/Scanbox

Kritisk til «Skrik 4»-premiere på Munch-museet

(VG Nett) Munch-museet åpner dørene for helkommersiell Hollywood-fest. Det synes Munch-biograf Ketil Bjørnstad er rart.

  • Øystein David Johansen

Artikkelen er over ni år gammel

Snart er det klar for premiere på den fjerde filmen i den ironiske skrekkfilmserien «Scream», som er svært inspirert av den norske kunstnerens mest kjente verk.
Les også: Avslørte mannen bak «Skrik»-masken

Neste fredag er det klart for en storstilt festpremiere ved Munch-museet med hip-hop-show, skatere med merkevarer som Skull Candy og Red Bull til å profilere seg.

Edvard Munch-biograf Ketil Bjørnstad sier han ikke har hørt om de kjente skrekkfilmene, men synes det er litt spesielt å bruke Munch-museet til et slikt show.

MUNCH-BIOGRAF: Forfatter Ketil Bjørnstad (58). Foto: VG

- Å åpne dørene for en slik happening opplever jeg som veldig rart. Det er så mye annet de kunne ha åpnet dørene for. Munch-museet kunne vært det kulturhuset det var på 70-tallet.

- Hvis det er slik at det bare er de mest høykommersielle prosjektene som forsøker å lene seg på Munch, synes jeg det er rart. Det er ikke tillitsvekkende, rett og slett, sier Bjørnstad.

Han får støtte fra kunsthistoriker og tidligere direktør i Utsmykkingsfondet, Stig Andersen.

- Jeg er ikke redd for kommersielle utspill, men jeg synes det er merkelig at Munch-museet, som har vært en så lukket institusjon plutselig går helt den andre veien, sier han og legger til:

- Dette kan oppfattes som uverdig. Det er greit å ha det moro med Munch, men er det museets oppgave å gjøre dette? Jeg synes man kunne finne på fremstøt som er litt mer i tråd med et slags kulturliv. Dette smaker litt av pr.rådgivere som har analysert seg frem til «hvordan gjøre Munch folkelig».

Nye målgrupper

Presse, info og markedsansvarlig Sture Portvik ved Munch-museet sier de hadde en intern diskusjon på huset før de takket ja, men fant til slutt ut de ville gå for konseptet.

KRITISK: Stig Andersen. Foto: VG

- Vi ønsker å nå nye målgrupper, og gi et tilbud til barn og unge. Da er vi nødt til å kommunisere på deres premisser. Vi ønsker å kommunisere med barn og unge og ikke til dem.
Museer er ofte veldig høytidelige, og det finnes en del barrierer for å få folk hit, sier Portvik.

Han understreker at de har det fulle og hele fokuset på Munch og hans verk.

- Vi mener Munchs verk kommuniserer veldig godt med unge mennesker i en brytningsfase i livet. Vi kommer til å gjøre Munchs kunstverk veldig synlige denne kvelden, gjennom projiseringer på veggene og annet. Vi håper dette kan være en teaser for en stor målgruppe som ellers ikke ville besøkt museet.

Bjørnstad er enig i at kvelden kan by på muligheter for å vise Munchs verker til folk som sjelden besøker museet.

- Det er selvsagt et poeng, og siden jeg ikke kjenner filmen skal jeg ikke kritisere for hardt. Men dette er en balansegang, og noe Munch-museet må ta ansvar for selv. Jeg vil oppfordre dem til å sette i gang flere kunstprosjekter, ikke bare i forhold til skrekkfilmer knyttet til maleriet «Skrik».

Stig Andersen har ingen tro på at museet kan trekke til seg et nytt publikum:

- Dette blir en gimmick. Ikke tale om at det kan være et vellykket prosjekt i så måte.

Portvik forsikrer Bjørnstad om at «Skrik 4»-stuntet bare er en av flere prosjekter for å gjøre museet mer pop blant unge.

- Vi har utvidet åpningstiden og har flere foredrag. Til høsten ønsker vi også å utvide og arrangere konserter i samarbeid med musikkhøyskolen, opplyser Portvik.

Munchs berømte maleri er ikke det eneste norske innslaget i «Skrik 4». Spellemannvinner Ida Maria bidrar med låten «Bad Karma» i filmen.

Mer om

  1. Kultur
  2. Hollywood

Flere artikler

  1. Digital Munch for hele verden

  2. «Skrik» skal selges på auksjon

  3. Anmeldelse av «Munch 150»: Munchs parademarsj

  4. Pluss content

    Duket for bråk: Melgaard møter Munch

  5. Munch-direktør på plass i New York: - I dag kan Norge være veldig stolt

Fra andre aviser

  1. Scream møter Skrik

    Aftenposten
  2. Soloppgang på Munch-museet

    Aftenposten
  3. – Bare positivt at Munchs verker er delt mellom flere museer

    Aftenposten
  4. Snart siste sjanse til å se Munch-utstillingen

    Aftenposten
  5. Munchs Hjerteblod

    Aftenposten
  6. Nedtur ble til opptur

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder