FÅR IKKE TERNING: Den norske actionkomedien «Arme riddere». Foto: Fantefilm

«Arme Riddere»-produsenten om 22. juli-assosiasjoner: - Utrolig trist

VGs anmelder klarer ikke anmelde filmen i lys av 22. juli

(VG Nett) VGs anmelder har avstått fra å gi «Arme Riddere» en dom fordi han får sterke Utøya-assosiasjoner av filmen. Det gjør produsenten trist.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

- Det jeg oppfattet var så forstyrrende, ødeleggende for hele opplevelsen, at jeg merket at jeg mistet grepet på filmen, sier Jon Selås, VGs filmanmelder gjennom 23 år, om «Arme Riddere».

I torsdagens VG skriver han «Den umulige anmeldelsen», hvor han beskriver at filmen vekker for sterke assosiasjoner til Utøya-massakren 22.juli i år.

«Men for meg vokser klumpen i brystet: Jeg blir ikke kvitt bildene. Nedslaktingen vekker assosiasjoner jeg ikke burde fått og antydninger som ikke burde vært der. Og det blir totalt dominerende. Dette er ikke morsomt», heter det i anmeldelsen, som ikke har fått terningkast.

Les hele anmeldelsen her!VGTV: Se trailer fra «Arme riddere»

Produsent for «Arme riddere», Martin Sundland, er svært overrasket og lei seg over mottakelsen fra VGs anmelder.

PRODUSENTER: Are Heidenstrøm (t.v.) og Martin Sundland har produsert «Arme riddere». Foto: VG

- Så utrolig trist å høre at noen får slike assosiasjoner. Noe lignende har jeg ikke fått noen antydninger om på noe vis. Jeg er lei meg på anmelderens vegne, vi har ikke ønsket å støte noen, sier Sundland.

- Vi har testet den på publikum både før og etter den grusomme hendelsen 22. juli og ikke fått noen slike tilbakemeldinger. Vi har hele tiden vurdert filmen som en komedie. Det er komedie med et krimplot, men det har ingenting overhodet med de hendelsene å gjøre, fortsetter produsenten.

- Har dere noen gang vurdert å gjøre noe med lanseringen av filmen etter 22. juli?

- Vi har selvfølgelig gått gjennom og tenkt, det tror jeg alle som holder på med kunstneriske uttrykk har gjort, være seg bøker, film, spill. Men vi har aldri tenkt på å gjøre noe med lanseringen, og aldri heller fått tilbakemeldingen jeg hører nå, sier Sundland, som har testet filmen på publikum fra 15 til 60 år.

Filmen har også vært vist for om lag 3000 publikummere på forhåndsvisninger, og Sundland opplyser at han heller ikke fra dette publikummet har fått reaksjoner.

Selås, som ikke har nære relasjoner til noen av ofrene på Utøya, sier hans assosiasjoner gjør at han ikke har klart å forholde seg til filmens eventuelle kvaliteter.

MANGEÅRIG VG-ANMELDER: Jon Selås (56) Foto: VG

- Det i seg selv er for meg en kvalitativ størrelse ved filmen som blir så overveldende at jeg må skrive om det, sier han.

- Hva konkret med filmen har utløst disse assosiasjonene?

- Det er en sånn skittenrealistisk actionkomedie, og det er grafiske scener - for øvrig godt laget - av folk som blir skutt, kroppsdeler som blir liggende igjen. Alt dette ligger til denne typen filmer, men mens dette utvikler seg i filmen greier jeg ikke la være å fremkalle bilder av alt det vi vet har skjedd under nedskytningen på Utøya. Jeg blir ikke kvitt det, svarer Selås.

- Er det fordi filmen er norsk?

- Det vet jeg ikke, sier han, og understreker at han har sett mange actionfilmer etter 22. juli - ingen av dem ga han denne følelsen.

- I denne filmen er noen av de som blir drept uskyldige. Det var kanskje en trigger, påpeker han.

- Trer du ikke ut av din profesjonelle rolle når du lar sånne ting påvirke deg?

- På en måte ser jeg at det går an å si det. På en annen side synes jeg nettopp de følelsesmessige reaksjonene en film gir deg er noe av det aller viktigste å formidle. Så i bunn og grunn har jeg gjort jobben min som anmelder.

Selås påpeker at han ikke beskylder filmskaperne for å spekulere på 22. juli-assosiasjonene.

- Ser du at folk kan oppfatte deg som feig som ikke tør å ta stilling til hva du synes om filmen?

- Jeg tar stilling. Jeg orker ikke se den. Jeg reagerer veldig følelsesmessig på den - på gale premisser ut fra hva filmen gir seg ut for å være, men likevel premisser filmen legger for meg som seer i møte med den. Dermed er jeg ikke feig, jeg tar opp det som er mest nærliggende for meg, svarer Selås.

- Men hvorfor ikke si at filmen er så feil for meg at dette må jeg bare gi en ener?

- Nei, for da vil jeg si at dette er en galopperende elendig film. Og det er jeg ikke helt sikker på at den er. Det er bare så feilslått i denne tiden.

- Jeg sier ikke engang at folk ikke skal gå å se den, men jeg sier at det ble en overveldende negativ opplevelse for meg, legger han til.

Selås forteller at han før filmen bare har hatt abstrakte ideer om svaret på spørsmålet «hva har 22. juli gjort med oss».

- Med denne filmen skjedde en veldig konkretisering, som betød at det var vanskelig å forholde seg til filmen. Jeg ble veldig overrasket selv, for det kom så å si ingensteds fra. Men det skjedde og ble så dominerende. Jeg syntes det var ubehagelig, sier han.

Han legger også til at han skjønner at det kan oppleves som urettferdig for filmskaperne at han legger fram sine assosiasjoner på denne måten.

- Folk som ikke hadde tenkt på det blir plutselig tvunget til å tenke på det. Og det er et paradoks, det innrømmer jeg villig vekk. Men det er i anmelderiets vesen at man leder tanker og tendenser hen på det man har sett, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder