SKYTESKIVE: Louie Zamperini (meget godt spilt av Jack O'Connell) ble skyteskive og offer for en sadistisk leirkommandant i Angelina Jolies «Unbroken». Foto: UNITED INTERNATIONAL PICTURES,

Filmanmeldelse: «Unbroken»

Krigens lidelseshistorie

Et monument over en stolt mann og soldats lidelse.

Jon Selås
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

DRAMA

«UNBROKEN» USA. Regi: Angelina Jolie. 15 år. MED: Jack O'Connell, Garrett Hedlund, Domhnall Gleeson, Finn Wittrock.

VG:s terninger viser 4 prikker

Med Clint Eastwoods «American Sniper»i friskt minne, er denne andre film som regissør fra Angelina Jolie en diamentralt motsatt amerikansk heltehistorie: Dette er ingen mann som handler på vegne av USA, det er en mann som tåler for sitt hjemland; han utstår faktisk de helt umenneskelige lidelser.

Louie Zamperini var et amerikansk løpetalent, som vant olympisk bronsemedalje på 5000-meter i Berlin i 1936. 1940-olympiaden skulle vært arrangert i Tokyo; Zamperini ville gjerne vært der. Han havnet riktignok i Tokyo. Men olympiaden ble det selvfølgelig ingenting av; krigen stoppet der. Og Zamperinis Tokyo ble en djevelsk krigsfangeleir.

For under Stillehavs-krigen nødlandet det bombeflyet Zamperini var skytter på, på havet. I 47 dager overlevde han og en kamerat på en flåte, før de ble plukket opp av et japansk krigsfartøy og havnet i brutalt fangenskap, først på en øy, senere i Japan.

Det var et helvete. Den stolte Zamperini ble en særlig skyteskive for en jævel av en leirkommandant. Og, forsiktig sagt: Han måtte tåle langt mer enn noe menneske kan tåle. Og holdt likevel ut.

«Unbroken» er en godt fortalt og godt spilt historie. Man kan ikke la være å føle mye medynk med mannen i hans ekstreme situasjon, enten det nå er i de monotone og langsomt drepende mange døgn i redningsflåte. Eller den aktive mishandlingen i Japan. Ikke et øyeblikk glemmer man heller at dette er en sann, historisk meget godt belagt historie om en mann som døde sist sommer, 97 år gammel.

På den annen side - og sagt med litt dårlig samvittighet i forhold til «virkeligheten»: Det blir en nokså uendelig lidelseshistorie etter hvert, som i noen grad setter en publikummers innlevelsesevne på prøve. Kanskje er det fordi man må beskytte seg selv. Men med enda en omgang med oppbanking og mishandling, tenker man uvegerlig: Nei, ikke mer!

Men det blir mer. Mye mer.

JON SELÅS

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder