UVEL PÅ DU CAP: Lars von Trier liker seg ikke i Cannes - og har det litt bedre på Hotell du Cap, en halvtimes drosjetur østover. Her i et konsentrert øyeblikk fra 2005 da "Manderlay" ble lansert. Foto: Henning Olsen

Lars von Trier om "Antichrist"-prosessen: Utskjelt og skjelven

CANNES (VG Nett) Det er niende gangen en av Lars von Triers filmer er plukket til Cannes, han har sågar vunnet gullpalmen. Men han har aldri likt seg der, og i år hadde han særlig god grunn til mistrivsel.

Hilde Syversen
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

- Ingen liker konflikter. Jeg lager de filmene jeg føler jeg må lage, men det hadde vært lettere hvis ingen buet. Jeg følte det var mye fiendtlighet i salen, sier Lars von Trier.

Det er tre dager siden hans siste og, så langt, mørkeste prosjekt, «Antichrist», ble vist for pressen i Cannes til buing og nedlatende latter. På pressekonferansen ble den danske regissøren konfrontert av en rasende britisk journalist som øste ut sin moralske indignasjon.

Les VGs anmeldelse av filmen her!

«Antichrist» handler om et par som mister sin lille sønn, og hvordan de bearbeider sorgen. Den kommer med merkelappen skrekkfilm, og har sterke innslag med grov vold og porno.

Verdens beste

Von Triers svar til den britiske journalisten var at journalistene kom til visningen som hans gjester, ikke motsatt, og at han, von Trier, er verdens beste regissør. Regissøren benekter at svaret er et tegn på at han er arrogant og hevet over enhver kritikk. Han synes bare at det er urimelig å kreve at kunstnere skal forklare seg:

- Jeg føler meg helt fri til å lage det jeg vil. Alt kan vises på et lerret. En tanke som kan tenkes, kan også vises på kino.

Vi befinner oss på meget fornemme Hotel du Cap, en halvtimes kjøring fra Cannes. Det hvite palasset står som et minne over Rivieraens storhetsdager i et veldig parkanlegg på odden syd for Antibes. Von Trier holder hoff i et badehus, som klamrer seg til noen fjellknatter over det azurblå vannet.

Når vi nærmer oss, sees von Trier under en parasollen på utsiden. Han tar seg et glass vann. Armene - ikke bare hendene - skjelver så mye, at det er et under at han ikke søler ned hele den hvite t-skjorten. Han har vært åpen på at han har gått gjennom en dyp depresjon, og at «Antichrist» var hans vei ut.

Filmterapi

- Jeg er diagnostisert tvangsnevrotiker. Jeg har alltid hatt angst- og panikkanfall, sier von Trier. Han er kjent som regissøren som ikke tør fly eller kjøre tog, men lar seg kjøre i bobil fra Danmark til Cannes. Men altså helst ikke helt inn til Cannes.

- Angst og panikk er som når du er redd løven skal angripe. Men depresjon er verre. Det er som om du resignerer, legger deg ned og bare lar løven komme. Jeg lå rett ut i flere måneder, før terapeuten min fikk meg opp igjen. Kuren var å arbeide, og det å jobbe med en film er helt perfekt, fordi det er så strukturert. Skriveprosessen er fri, men når du «skyter» filmen må du være veldig rasjonell.

Uten entusiasme

Von Trier sier filmen er hans viktigste. Men også at han laget den uten entusiasme.

- Det er ingen motsetning i det. Jeg laget den uten entusiasme, fordi jeg var deprimert. Og den er den viktigste, fordi den danner en bue tilbake til mine tidligere filmer, som «Idiotene», forklarer von Trier.

Som i «Idiotene», er det også i «Antichrist» nærbilder av kjønnsorganer i full aktivitet. Filmbladet Variety kommenterte at sexscenene er forstyrrende, fordi man blir sittende og lure på hva som er virkelig og hva som er filmtriks.

- Jeg ba dem ikke knulle på ordentlig. Vi brukte pornoskuespillere til det, slår von Trier kontant fast.

Takket nei

Likevel hadde von Trier problemer med å skaffe en kvinnelig hovedrolleinnehaver. Skuespillernes agenter mente filmen var et strategisk uklokt rollevalg. Så også agenten til Eva Green, den fransk-svenske skuespilleren kjent fra Bondfilmen «Casino Royale».

- Agenten hennes satte seg på bakbeina. Men så kom Charlotte Gainsbourg. Hun hadde lest manus og sa at hun gjerne ville være med i filmen. Det var til stor hjelp for meg at hun og Willem Dafoe var så dedikerte til prosjektet.

Von Trier har bare en sorg over filmen, og det er at han ikke kunne holde kamera selv, slik han pleier.

- Jeg skalv sånn på hånden, det gikk bare ikke. Det er et par scener jeg har gjort, og de er ikke vanskelige å få øye på.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder