TUNG JOBB: Aksel Hennie er engasjert i voldstematikken og synes det finnes altfor lite forskning på dem som begår overgrep. Å skulle spille en selv, er den verste rollen han har hatt i karrieren. Foto: Robert S. Eik

Aksel Hennie (36) brekte seg etter filmvoldtekt

Spiller konemishandler i ny film

Studerte overgripere

(VG) Aksel Hennie (36) møtte overgripere for å kunne gå inn i sin nye filmrolle som brutal konemishandler i filmen «90 minutter».

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Vi står i en brun pub på Grünerløkka i Oslo. Aksel Hennie kommer gående med en bærepose det står «gla' mandag» på. Han har bandasje på hånden og en sixpence trukket ned i ansiktet. Det ser ikke ut som en spesielt god dag.

- Dette er første gang jeg har blitt fysisk kvalm av noe jeg har gjort selv. Jeg fikk brekninger av det jeg gjorde etter tagning, forteller skuespilleren.

Les også: Hennie klar for rollen som voldelig ektemann

Han sikter til opptak han gjorde uken før, hvor rollefiguren hans mishandler og voldtar kjæresten sin, spilt av Kaia Varjord.

- Hvorfor tok du rollen?

- Fordi manuset var bra, og fordi filmen omhandler et tema jeg synes det er viktig å belyse, og gjerne vil være med på å belyse. Men det er den verste karakteren jeg noen gang har spilt, sier han.

Møtte voldsutøvere

For å forberede seg til rollen, snakket Aksel med menn som har mishandlet.

- Det er et tema jeg ikke ønsker å ta lett på, så derfor gjorde jeg den researchen. Jeg har brukt mye tid på å prøve å forstå inngangen til misbruk. De jeg pratet med har et vurdert bilde av hvorfor de utførte handlingene, og er i behandling. De føler skam og er ikke onde mennesker uten empati. De har vært i en setting i livet der det har gått galt.

- Kan du forstå det?

- Jeg kan ikke forstå det ut fra hvem jeg er, men jeg forstår hva de sier. Jeg har, heldigvis i min jobb, lett for å forstå forskjellige menneskesinn. Jeg er ikke opptatt av å forsvare karakteren min, men å forklare og forstå.

- Klarer du å legge fra deg en så tung jobb når arbeidsdagen er ferdig?

- Jeg går ikke hjem og banker familien min, forsikrer Aksel og drar på munnviken.

EN VANLIG DAG PÅ JOBBEN: Hennie på sin siste dag på settet, her på puben O'Reillys på Grünerløkka. Foto: Robert S. Eik.

- Det er helt nødvendig å skille jobb og privatliv. Men tematikken blir sittende. Arbeidsdagene er lange og harde, men det er dette jeg liker å drive med. Om filmen kan skape debatt og engasjement rundt voldsbruken og mishandlingen som skjer i samfunnet vi lever i nå, er det ekstremt positivt.

Hard film

Regissør og manusforfatter Eva Sørhaug, som også jobbet med Aksel på spillefilmen «Lønsj», i tillegg til flere kortfilmer, har ingen planer om å lage en myk familiefilm når hun skildrer de siste 90 minuttene som leder opp til slutten på flere menneskers liv.

- Jeg synes det er spennende å tenke hva som skjer i de siste minuttene før det uopprettelige skjer. Det kan være helt absurd, sier hun til VG i en kort innspillingspause mens kamera og lys blir rigget om.

- Jeg ville utfordre form og innhold, og se hvor langt vi kan ta det ut. Filmen er ganske drøy, fastslår Sørhaug.

- Hvorfor ville du lage denne filmen?

- Det var faktisk en serie VG hadde som var noe av kjernen i det, den om alle partnerdrapene. Jeg hadde lyst til å lage en hard film og visste at jeg da ikke ville få så mye penger, så jeg passet på å skrive det billig, forteller hun.

Tunge dager

Én konsekvens av trangt budsjett er at mannskapet har lange dager. En intensivinnspilling på 22 dager krever 10-timersdager. Penger spares også på få innspillingssteder og lite forflytning. Og ved at fotballkampen som vises på pubens 40-talls TV-skjermer er Håvard Lilleheies opptreden i «United» - i loop. Produsent Håkon Øverås var nemlig produsent på den filmen også, og har rettighetene.

- Så du hadde økonomien i tankene mens du skrev?

- Ja, det blir ikke penger av harde filmer. Den er ikke «Knerten i knipe». Men det er spennende å jobbe med en spenningsthriller, sier regissøren.

- Og du ville ha med Aksel igjen?

- Ja, rollen er skrevet til ham. Vi har et ekstremt godt samarbeid. Jeg har lyst til å gå rett på og skrive et nytt prosjekt for Aksel, sier Sørhaug.

Men opptaksdagene har vært tøffe, og ikke bare på grunn av lengden på dem:

- Det er tungt å jobbe med noe med så mye vold. Jeg prøver å gjøre det så realistisk som mulig, sier hun.

- Noen filmer kan du spise popkorn til og le av, og andre er kompromissløse og fyller en rolle i samfunnet. En balanse i hva du gjør er høyst nødvendig, sier Hennie.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder