Flåklypa slår «Star Wars»

På verdensbasis har «The Force Awakens» allerede satt
astronomiske rekorder, men i Norge var det dobbelt så mange som valgte Solan og Ludvig i julehelgen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det finnes knapt et ordspill på kraften i «Star Wars: The Force Awakens» som ikke er brukt siden premieren 16. desember.

Les også: Harrison Ford kan tjene 300 millioner på Han Solo.

Denne helgen slo den rekorden til «Jurassic World» med å være raskeste film i verden til å tjene inn én milliard dollar, eller 8,7 milliarder kroner – 12 dager brukte stjernesagaen. Fra før hadde «The Force Awakens» sprengt flere kassarekorder, blant annet for Beste åpningshelg og Beste åpningsdag på verdensbasis.

Bakgrunn: «Star Wars» passerer én milliard dollar.

Også her hjemme har det nyeste «Star Wars»-bidraget gjort det skarpt, men kanskje litt overraskende har et erkenorsk, jordnært konsept danket ut det intergalaktiske eventyret denne helgen.

Julehelgen fra 25. til 27. desember, var det 66.000 nordmenn som kjøpte billett til «The Force Awakens», mens nær dobbelt så mange, 128.000 valgte å se «Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa».

Les anmeldelsen av filmen: Nytt race i Flåklypa.

ERKENORSKE: Reodor Felgen, Ludvig og Solan i den nye Flåklypa-filmen. Foto: , Maipo Film / Nordisk Film Distribusjon AS

Direktør i Film & Kino, Guttorm Petterson, tror Flåklypa vil utkonkurrere «Star Wars» i romjulen.

– Hva som skjer på nyåret er vanskeligere å si. Når skolene starter vil nok Flåklypa-filmen falle på ukedager i forhold til «Star Wars», men være sterkere i helgene. En viss konkurranse fra det virkelig voksne publikumet kommer allerede 8. januar med Tarantinos «The Hateful Eight», påpeker han.

Siden «Star Wars» hadde premiere en drøy uke før Kjell Aukrust-filmatiseringen, er det likevel flere som har sett den sammenlagt – hele 403.000 i Norge har sett Han Solo, Leia og nykommerne så langt i år, mens «Flåklypa» enn så lenge så vidt kommer over 130.000.

Les mer: Se private bilder fra «Star Wars»-innspilling i Norge.

Ifølge Petterson må «The Force Awakens» regne med kniving om ungdomspublikumet også fra «Creed» som har premiere 15., og om de voksne publikummerne med Kristoffer Joner- og Leonardo DiCaprio-filmen «The Revenant» fra 22. januar.

Den mer barnevennlige «Herfra til Flåklypa» får konkurranse fra Disney-filmen «Den gode dinosaur» 22. januar og fra «Gråtass – gøy på landet!» 5. februar.

Forrige Flåklypa-film, «Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa», som hadde premiere i midten av november 2013, ble sett av over 850.000 mennesker det året og var dermed 2013s mest sette film, ifølge tall fra Film og Kino.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder