Oslo bruker «Snømannen» for alt den er verdt i Cannes

CANNES (VG) Oslo satser langsiktig på ringvirkningene av  innspillingen av «Snømannen» i Oslo i vinter. Nå er kulturbyråd Rina Mariann Hansen i Cannes.

Jon Selås
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Det er i år Oslo har momentum; det er i år vi har hatt en stor internasjonal produksjon i hovedstaden; det er i år det blir snakket mye og varmt om Oslo i de internasjonale prodksjonskretsene, sier Hansen til VG – nettopp nedkommet, og med en aldri så liten smak av den internasjonale jet-set-verden på flyet: I nabosetet satt Pamela Anderson. Hun skal etter ryktene ikke på noen slags baywatch – men støtte Greenpeace og Paul Watson, som ligger på reden, her, med Rainbow Warrior. Det skal visst kriges på vegne av dyrene igjen.

God støtte

HORISONT: Kulturbyråd Rina Mariann Hansen har tatt med seg Oslos profil, blant annet velkjent «Barcode» i Bjørvika, til Cannes for å utnytte alle erfaringene etter «Snømannen»-innspillingen. Foto: JON SELÅS VG

Men det skal ikke byråd Hansen. Med atskillig vind i seilene skal hun vise frem Oslo som filminnspillingseldorado – for øvrig godt støttet av en helside i bransjebladet Variety for et par dager siden, der hovedprodusent for «Snømannen», Robyn Slovo, skrøt tilnærmet uhemmet av Oslo.

Michael Fassbender som Harry Hole under Oslo-innspillingen i vinter. Foto: Trond Solberg VG

– Jeg skal ha tett i tett med møter her i Cannes. Og vi har med oss en helt fersk liten film, som delvis er en «bakomfilm» fra «Snømannen»-innspillingen, delvis har små intervjuer og delvis er en presentasjon av hva vi kan tilby. Vi forsøker særlig å understreke erfaringene fra innspillingen, der vi blir berømmet for å kunne stille aktuelle byrom til disposisjon lettere enn andre større byer, sier Hansen.

Beleilig

«Snømannen»-innspillingen falt beleilig sammen med at Oslo har vedtatt sin helt egne filmmelding, der mål og midler for film-Oslo blir definert.

– Dette er også det første året staten yter incentivmidler – som, som kjent, «Snømannen» tok nesten alle av; 40,5 millioner av en pott på 45 millioner. Da må det være skuffende, også for dere, at regjeringen i revidert statsbudsjett ikke innstiller på å øke denne potten – og dermed åpne for flere filmer?

– Incentivene var helt avgjørende for å få «Snømannen» til oss. I tillegg bevilget jo Oslo selv 1,5 millioner direkte. Derfor var regjeringens avgjørelse om ikke å fylle på incentivrammene skuffende. På den annen side går vi mot et nytt år, og vi får i alle fall regne med at regjeringen innstiller på tilsvarende beløp neste år – som kan romme et nytt, stort prosjekt. Og vi får også håpe på at Stortinget kan gjøre noe med denne situasjonen.

På lengre sikt

– Men dette handler vel ikke om bare et nytt år og en ny film?

– Ikke på noen måte. Vi må jobbe langsiktig med dette, gjøre oss kjent og bygge relasjoner. Oslo har et godt filmrykte nå, og vi må sørge for at slik fortsetter det i årene fremover, sier Rina Mariann Hansen – som også medgir at både hun og Oslo er på læringstur her i Cannes, i samarbeid med, og veiledet av Norwy Film Comission, organet som har som hovedansvar å «selge» Norge som filmland uten i verden.

Og «verden», det er akkurat nå Cannes.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder