STJERNER: Suriya og hans motspiller Kajal på Trollstigen i Norge. Foto: Vidar Trellevik / VPB Media

Indiske superstjerner danser på norske fjelltopper

Norsk reiselivsdirektør: - God norgesreklame

Det spås at 120 millioner tamiler verden over vil se den indiske storfilmen, hvor superstjernene svinger seg i spektakulære omgivelser i Norge.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL
K. V. AnandSuriyaKajal AggarwalNorway Tamil FilmfestivalOm «Maattrraan»

Den indiske action-thrilleren, som har tittelen «Maattrraan», hadde verdenspremiere fredag. Tamilfilmen er satt opp på totalt 1400 lerreter verden over.

- Forelsket regissør

Distributør for filmen i Norge, Sri Lanka-fødte Vaseeharan Sivalingam, forteller til VG Nett at den verdenskjente filmregissøren K.V. Anand falt pladask for Norge da han jobbet med en annen tamilfilm her til lands i 2010.

- Han forelsket seg i den norske naturen, forteller Sivalingam om den prisbelønte regissøren som har fått de indiske superstjernene Suriya Sivakumar (37) og Kajal Aggarwal (27) på rollelisten.

Halvannen uke i Norge

11 dager tilbrakte det store filmteamet i Norge, hvor det ble spilt inn scener i Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien, Kannesteinen og Aurlandsfjorden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STORT CREW: Den indiske filmstaben i aksjon i Geiranger. Foto: Vidar Trellevik / VPB Media


Sivalingam, som har bodd i Norge i 22 år og er direktør for Norway Tamil Film Festival, anslår at så mange som 120 millioner mennesker verden over vil se den nye filmen.

- Filmen vises overalt hvor det bor tamiler. Jeg tror mange vil ønske å besøke Norge etter å ha sett denne filmen. Allerede nå har jeg fått mange tilbud fra andre som vil komme til Norge og lage film, opplyser distributøren - som legger til at den største utfordringen for mennesker som vil feriere i Norge, er prisene.

- Gratisreklame

- Alt er dyrt i Norge. Filmselskapet får heller ingen økonomisk støtte fra Norge, som de ofte får fra andre land de filmer i. Men i denne filmen får Norge gratisreklame på fem og et halvt minutt i et fantastisk sang- og dansnummer. Det kommer til å trekke mange folk. Den offisielle filmteaseeren, som er lagt ut på YouTube , inneholder også scener fra Norge, forteller Sivalimgam.

SANG OG DANS: Suriya og Kajal i et musikalsk nummer på Trollstigen. Foto: VPB Media / Vidar Trellevik

Skal satse mer i India

Per Arne Tuftin, direktør i Innovasjon Norge og Visit Norway, tror filmen er god norgesreklame og håper at den vil friste indere og tamiler til Norge.

- Vi har per i dag ingen satsing i India, men vi skal i gang med en liten kampanje til neste år. Antallet indere som ferier i Norge, er ikke så høyt, men vi håper det skal øke. Det finnes jo 1,3 milliarder indere i verden, så det er litt å ta av, smiler han.

- I både Sverige og Danmark har vi sett en viss økning i interessen fra India. Sånn sett kan denne filmen absolutt bety noe. Film kan være veldig positivt med tanke på reklame, sier Tuftin til VG Nett.

Folk valfarter

Reiselivsdirektøren har ikke selv sett «Maattrraan», men opplyser at han kommer til å se den ved en senere anledning.

- Men når vi snakker om reklameverdi, så er det helt avgjørende at de som ser filmen, vet at de aktuelle scenene er tatt opp i Norge. Kommer det klart fram, så er dette veldig verdifullt. Vi ser jo ofte at folk reiser til de stedene de har latt seg fascinere av gjennom film. «Ringenes herre» er et godt eksempel. Folk valfarter til New Zealand på grunn av det.

GODT SAMARBEID: Den norske filmprodusenten Vidar trellevik og filmstjernen Suriya Sivakumar. Foto: VPB Media

Ikke handling i Norge

Vidar Trellevik har vært linjeprodusent for den norske biten av «Maattrraan»-innspillingen. Han opplyser at handlingen i filmen ikke er lagt til Norge. Norge blir heller ikke nevnt i filmen.

- Men folk får det med seg. I sommer møtte jeg en indisk ingeniør, som hadde fått jobb i Norge. Han forklarte meg at han så den forrige filmen til Anand, og at nettopp det innblikket han fikk av Norge i den filmen, er grunnen til at han nå bor her. Før han så filmen, hadde han ikke noe peiling på landet. 2010-filmen ble sett av 40 millioner mennesker, men «Maattrraan» blir nok over dobbelt så stor, tror produsenten.

- Så tror du tamiler og indere nå vil valfarte til Norge?

- Jeg er ikke i reiselivsransjen, men jeg vet at skuespiller Suriya er et større trekkplaster enn vi kan fatte. Her snakker vi både Brad Pitt og Elvis på én gang. Men det er nå fortsatt sånn at det er de rikeste av de rikeste som har råd til å feriere i Norge, sier den Trellevik.

SPEKTAKULÆRT: Disse scenene kan komme til å lokke indere til Norge. Foto: Vidar Trellevik / VPB Media

Han legger til at selv om India er det største markedet for filmen, så vil den også få et stort publikum i land som Singapore, Malaysia og Indonesia.

Ikke Bollywood

Trellevik forklarer at selv om filmen for nordmenn minner om en Bollywood-produksjon, så er den ikke det.

- Tamilfilmer har betegnelsen Kollywood. Det er språket som skiller tamilfilmene fra Bollywood.

Trellevik forteller at de indiske skuespillerne trivdes i Norge og at de var fine å jobbe med.

- De hadde med seg personlige trenere og folk som kunne holde paraplyene for dem, men det var vanlig. Og maten var litt utfordrende. Det holdt ikke med en brødskive til lunsj. Men det gikk fint så lenge vi hadde rikelig med ris og kylling. Men skulle de vært her lenger, måtte de nok hatt med egen kokk, ler Trellevik.

Vil tilbake

Ulike mattradisjoner til tross - distributøren opplyser at Suriya planlegger å komme tilbake til Norge.

- Han likte seg så godt og sa til meg at han vurderer å ta med seg familien på ferie. Jeg håper å kunne ønske dem velkommen på neste års Norway Tamil Film Festival, forteller Vaseeharan Sivalingam.

I Norge må innspillingen av utenlandsk film gå gjennom et norsk filmselskap, og adressa.no skriver at det har vært mye arbeid i forkant.

- Jeg håper vi kan få til bedre rammebetingelser for utenlandske filmselskap som vil filme i Norge. Indiske filmskapere synes det er kostbart å gjøre innspillinger her, sier Sigmund Elias Holm, leder for Vestnorsk filmkommisjon, til avisen.

I Norge vises filmen på kinolerreter i Bergen, Oslo, Lillestrøm, Sandvika, Sandnes og Trondheim.

FLERE NYHETER PÅ RAMPELYS

FØLG RAMPELYS PÅ FACEBOOK

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder