KALD SUKSESS: "Frozen", som har hentet inspirasjon til tablåene fra norsk natur, er nå tidenes mest innbringende animasjonsfilm. Foto: The Walt Disney Company Nordic

KALD SUKSESS: "Frozen", som har hentet inspirasjon til tablåene fra norsk natur, er nå tidenes mest innbringende animasjonsfilm. Foto: The Walt Disney Company Nordic

«Frost» slår alle rekorder

«Frost» passerte i helgen «Toy Story 3» som tidenes mest innbringende animasjonsfilm.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Ifølge Los Angeles Times tok «Frost» rekorden etter helgens premiere i Japan. Disney-filmen har nå spilt inn eventyrlige 1, 072 milliarder dollar (drøyt 6, 6 milliarder norske kroner).

Dermed passerte de «Toy Story 3» fra 2010 som tidligere hadde rekorden.

«Frost», eller «Frozen» som den heter på originalspråket, vant også to Oscar-statuetter under utdelingen i februar. I Norge hadde filmen premiere 1. juledag i fjor og trakk hele 140.000 nordmenn ut av stua bare på de fire første visningsdagene.

Filmen går nå i 36 land og de gode besøkstallene verden over er gode nyheter for turistnasjonen Norge. Filmen er riktignok løselig basert på danske H.C. Andersens eventyr «Snødronningen», men tablåene i animasjonsfilmen er tydelig inspirert av norsk natur.

- Vi ville skape et helt eget magisk og lett gjenkjennelig univers. I Norge fant vi et kulturelt bakteppe vi aldri har utforsket før og tente på ideen om å bruke alt fra det dramatiske landskapet med fjell og fjorder til særegne detaljer. Resultatet ble et klassisk Disney-uttrykk som likevel er helt nytt, sa filmens Art Director Mike Giaimo til Visit Norway da Disney-teamet besøkte Norge i forberedelsene til «Frozen».

Som følge av den norske inspirasjonen merket Visit Norways amerikanske nettportal en tredobling i antall treff på hjemmesiden i perioden da «Frozen» hadde premiere i fjor høst.

VGs anmelder var imidlertid ikke like imponert over filmen og ga den terningkast tre.

HER kan du se hvordan musikken fra filmen har gjort det på VG-lista i år.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder