MODELLESTETIKK a la Nicolas Winding Refn: Elle Fanning i «The Neon Demon».
MODELLESTETIKK a la Nicolas Winding Refn: Elle Fanning i «The Neon Demon». Foto: NORSK FILMDISTRIBUSJON

Filmanmeldelse: «The Neon Demon»

Regimasturbasjon over modellbransjen

FILM

En begavet regissør på villspor viser betydelig kapasitet for umenneskelighet.

Publisert:

DRAMA/GRØSSER

«THE NEON DEMON»

USA. Regi: Nicolas Winding Refn. 18 års aldersgrense. Med: Elle Fanning, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Jena Malone.

Danske Nicolas Winding Refn (44) har fått ord på seg som en kompromissløs gullgutt, litt sånn «Lars von Trier jr-aktig». Og derfor grenseløst på jakt etter å sprenge grenser – innenfor det aller beste selskap. Hans «The Neon Demon» derfor i årets hovedkonkurranse i Cannes.

Her er et ytterpunkt i Winding Refns produksjon.

Og her er et annet!

Winding Refn er utvilsomt hyperbegavet. Hans billedbruk er i en klasse for seg; «The Neon Demon» er estetisk et fandenivoldsk, styggvakkert maleri av betydelige dimensjoner.

Problemet er at han også skal fortelle en historie. Denne gang om modellverdenen i L.A., der en bråvakker 17-åring skyver alt og alle til side med sitt blotte nærvær og sitt enorme «it». Det gir filmskaperen rikelig anledning til å fortelle en nedrig, stygg, umenneskelig og kynisk historie om noen mennesker i en nedrig, stygg, umenneskelig og kynisk bransje.

Det er blitt en drittfilm om en drittbransje. Sånn sett er sikkert regissøren kjempefornøyd. Vi som skal se filmen, blir tvunget inn på en slags regimastubasjon proppfull av ulike fetisjer (inkludert en etter måten sakesløs nekrofiliscene); uhyre dvelende «meningsfullhet»; mennesker vi ikke bryr oss om (den ene vi bryr oss om, sørger Winding Refn for å utslette); skuespillere som dessverre også her og der må si noen replikker.

Og jeg ser slett ikke bort fra at noen vil komme til å kalle dette et mesterverk.

JON SELÅS

«The Neon Demon» har norsk kinopremiere fredag 9. juni.

Her kan du lese mer om