En kvinnemorder er løs

Håkan Nesser: «Svalen, katten, rosen, døden»

Oversatt av Elisabeth Bjørnson Kriminalroman 415 sider Kr 339,-, Gyldendal Noe ligger ham tungt på hjertet. Men Van Veeteren har ikke tid til å lytte. Han står så å si med flybilletten i hånden. Han skal på ferie. Når han kommer tilbake er lokalsamfunnet rystet av en kvinnemorder som slår til igjen og igjen. Og Tomas Gessel trenger ingen flere råd fra noen...
I årets kriminalroman maler Nesser med bredere pensel enn tidligere. Det gir mer spenning for pengene for forfatterens etter hvert store leserskare. Men det går også ut over den stramme regien som til nå har vært Nessers varemerke. Også når det gjelder selve plottet er Nesser denne gangen mindre presis (og ikke minst mindre troverdig) enn i de beste Maardam-bøkene. Dette blir særlig plagsomt i forhold til hvordan Van Veeteren finner frem til morderen. Det hele blir for enkelt.
En middels krim, altså? Nei. Godt over. Men en begavelse som Håkan Nesser må faktisk finne seg i å bli sammenlignet - med seg selv. Vi har tross alt å gjøre med en forfatter som har strødd ut en hel perlerad av gode spenningsromaner, der «Carambole» til nå fremstår som den mest glitrende.
Ingvar Ambjørnsen
Håkan Nesser:
«Svalen, katten, rosen, døden»
Oversatt av Elisabeth Bjørnson
Kriminalroman 415 sider
Kr 339,-, Gyldendal

ARTIKKELEN ER OVER 16 ÅR GAMMEL

«Svalen, katten, rosen, døden» er Håkan Nessers niende roman om politiet i den fiktive byen Maardam. Den tidligere førstebetjenten Van Veeteren får besøk av presten Tomas Gessel. Gessel trenger råd.

Noe ligger ham tungt på hjertet. Men Van Veeteren har ikke tid til å lytte. Han står så å si med flybilletten i hånden. Han skal på ferie. Når han kommer tilbake er lokalsamfunnet rystet av en kvinnemorder som slår til igjen og igjen. Og Tomas Gessel trenger ingen flere råd fra noen...

I årets kriminalroman maler Nesser med bredere pensel enn tidligere. Det gir mer spenning for pengene for forfatterens etter hvert store leserskare. Men det går også ut over den stramme regien som til nå har vært Nessers varemerke. Også når det gjelder selve plottet er Nesser denne gangen mindre presis (og ikke minst mindre troverdig) enn i de beste Maardam-bøkene. Dette blir særlig plagsomt i forhold til hvordan Van Veeteren finner frem til morderen. Det hele blir for enkelt.

En middels krim, altså? Nei. Godt over. Men en begavelse som Håkan Nesser må faktisk finne seg i å bli sammenlignet - med seg selv. Vi har tross alt å gjøre med en forfatter som har strødd ut en hel perlerad av gode spenningsromaner, der «Carambole» til nå fremstår som den mest glitrende.

Ingvar Ambjørnsen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder