TRIST: Det startet med et sleivspark i P2s fredagspanel, men Arve Juritzen står for at han blir trist og irritert over at en erotisk roman går til topps på den norske boklisten. Foto: Helge Mikalsen VG

Arve Juritzen irritert på «husmorporno»

... og Cappelen Damm kjøper positiv omtale av rosabloggerne

Forlegger Arve Juritzen blir trist og irritert når han ser at den erotiske romanen «Calendar Girl» går til topps på den norske bestselgerlisten.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

NY MANN FOR HVER MÅNED: I «Calendar Girl» følger vi eskortepiken Mia Saunders som får en ny kunde hver måned i et år. Her den første boken - som nå topper den norske boklisten.

Det var i NRK P2s fredagspanel at forlegger Arve Juritzen kom med noen sleivspark til Cappelen Damms satsing på den erotiske romanen «Calendar Girl».

Juritzen hadde ikke lyst til å snakke om det programlederen spurte om, men tok ordet for å si hva han mener om at det han kaller «amerikansk husmorporno» gikk til topps på den norske boklisten sist fredag.

«Dette temaet er kjedelig, jeg har heller lyst til å snakke om den amerikanske husmorpornoen som er sponset av staten – og som nå raderer hele Bok-Norge,» sa Juritzen – før han ble stoppet av programlederen.

Men fortsatte likevel:

«La oss snakke om den amerikanske husmorpornoen i stedet. Er ikke det trist?»

Terningkast 2: Les VGs slakt av «Calendar Girl» her!

Til VG utdyper han:

– Fredagspanelet er sleivete satire, og må ikke tas for noe annet. Men myndighetene er jo rause med bokbransjen med både momsfritak, støtteordninger og unntak fra konkurransereglene. Derfor er jeg overrasket over at ingen stiller spørsmål om det er helt problemfritt å selge amerikansk husmorporno momsfritt og beskyttet. Er det den litteraturen staten skal støtte, eller finnes det klokere måter å bruke pengene på, for eksempel til å få frem nye norske forfattere? spør Juritzen.

– Men er det slik at du mener at det er andre regler som skal gjelde for denne type litteratur?

– Nå kommer jeg til å få masse kjeft, men jeg sliter med å forsvare at mykporno skal formidles under statens rause og beskyttende litteraturvinger. Selvfølgelig er jeg for momsfritak på bøker, det er helt nødvendig, og jeg tror ikke vi skal innføre en komité som siler ut noen bøker som så kommersielle at de skal behandles annerledes. Men jeg skulle ønske at bokbransjen snart vil tørre å legge alle bevilgningene fra staten på bordet og se om vi kan bruke dem på en måte som gir mer målrettede og tydeligere resultater, sier Juritzen – som synes det er svært vanskelig å få frem nye og ukjente forfattere.

Tidenes budkrig: Alle forlagene ville ha «Calendar Girl»

– Det er nå nesten umulig å få skjønnlitterære bøker fra ukjente forfattere eksponert i butikkene. Vi må ha nye systemer for å formidle nye forfattere til leserne. Nå presses de ut av mykpornoen, og det synes selv en så kommersiell forlegger som meg er irriterende og trist, sier Juritzen.

– Noen vil kanskje tenke at du er litt sjalu på Cappelen Damms suksess med «Calendar Girls»?

– Når mitt sleivspark hentes ut av et satireprogram og inn i en artikkel som dette, ser det helt sikkert slik ut. Først og fremst er jeg imponert over salgsavdelingen til Cappelen Damm, den er Norges råeste. Jeg er også imponert over redaksjonen deres som plukker opp denne type bøker. Vi som sees på som de kommersielle, står jo igjen som amatører her, så vi får bare bli stimulert og skjerpe oss, sier Juritzen.

– Frekkhetens nådegave

Boktips? Få tre gode boktips her!

Utviklingssjef Knut Gørvell i Cappelen Damm tar kritikken med et smil – nettopp også fordi han mener Juritzen er en kommersiell forlegger.

– Arve Juritzen, Cecilia Samartins forlegger, har igjen frekkhetens nådegave når han fremstår som kulturens vokter. Jeg skjønner godt at en så ekstremt kommersiell forlegger som Juritzen blir irritert over å se hvordan Cappelen Damm lykkes så godt med «Calendar Girl», sier Knut Gørvell.

Da «Calendar Girl» gikk til topps på boklisten fredag, var det mange som pustet lettet ut i forlaget. Dette er den største satsingen til forlaget noensinne, og VG kunne i mai fortelle at Cappelen Damm skal ha lagt et beløp på godt over fire millioner kroner på bordet for bokrettighetene til den erotiske romanserien – som alle de store norske forlagene ville ha.

Etter VGs sak om tidenes budkrig, skrev forfatter Torgrim Eggen en kronikk i Dagens Næringsliv under tittelen Dirty Buisness – der han gikk hardt ut mot norske forlag.

Skal selge godt for å gå i null

TENTE NORSKE FORLEGGERE: Audrey Carlans opprinnelig selvpubliserte romanserie «Calander Girl» fikk norske forleggere til å gå helt av skaftet i en budkrig om bokrettighetene. Foto: Cappelen Damm

– Totalopplaget er nå på 35.000, og salget ut av butikk er over all forventning – det er nesten så vi kan håpe på et «Fifty Shades»-eventyr, sier Gørvell som sier at alle fire «Calendar Girl»- bøkene må bli gode bestselgere for at de skal gå i null.

– Vi kan ikke kommentere det konkret, men man kan jo regne ut at vi må selge godt, det vil si at alle fire bøker blir gode bestselgere. Så langt er vi glade for at «Calendar Girl» har føket til topps, og du kan godt si at vi er lettet, for når man går inn i et slikt kommersielt fenomen, er selvsagt poenget å tjene penger på det. Ellers ville det vært dårlig business.

Den amerikanske forfatteren Audrey Carlans bokfenomen «Calendar Girl» er nå på vei ut i 40 land, og består av 12 mindre bøker – en bok for hver måned. Cappelen Damm utgir dette som fire bøker (med tre måneder i hver bok) – og vil slippe bøkene annenhver måned frem til jul. Samtidig skal man kunne kjøpe hver enkelt måned som ebok.

Betaler rosabloggere for omtale

Nå topper den første boken, «Calendar Girl. Forført», både den skjønnlitterære boklisten og e-boklisten – til tross for at Dagbladet ga boken terningkast 1 og VGs anmelder landet på terningkast to. Populære rosabloggere, derimot, som Cappelen Damm har betalt for å gi positiv omtale – simpelthen bare elsker boken.

Les mer: Forlag kjøper gode anmeldelser

– Ja, vi har brukt populære bloggere til å uttale seg om «Calendar Girl». Det er naturlig, for mange av deres følgere vil like denne typen romaner, og dermed har disse bloggerne en langt sterkere påvirkningskraft enn mange anmeldere som i en del tilfeller er mer opptatt en sin egen «kred» enn å være positive til ren underholdning. Målet er selvsagt at vi når ut til vanlige lesere, men også målgrupper som ikke leser så mange bøker. Og hvis vi lykkes med det, må jo også Juritzen være fornøyd for da er vi med på å utvide markedet, mener Gørvell.

Les også

  1. Eskorteroman utløste tidenes budkrig i norsk bokbransje

    En eskortepike fikk norske forlag til å gå helt av skaftet i det som etter sigende skal være tidenes heteste budrunde i…
  2. Kjærligheten mellom mødre: Bokanmeldelse: Birger Emanuelsen: «Anna og kjærligheten»

    Boktittelen kan virke som en ukebladklisjé. Men Birger…
  3. Mette-Marit om «Skam» og «Mensen»: – Tar opp viktige temaer

    VOSS (VG) Kronprinsesse Mette-Marit har ingen skam rundt mensen, men er stor fan av «Skam».
  4. «Et helt halvt år» den mest solgt boken de siste ti årene: Jojo Moyes til VG: – Denne scenen savner jeg i filmen

    Her er Jojo Moyes' reaksjon på at «Et helt halvt år» er den boken som har solgt mest i Norge de siste 10-årene: Oh My…
  5. Primitiv lokkemat full av kuk- og fitteord: Bokanmeldelse: L.S. Hilton: «Maestra»

    Dersom «Maestra» er noe for deg, så er du solgt til et retardert kvinnesyn hvor kvinners eneste vei til suksess og…
  6. Forlag ba forfatter endre «fy faen» til «fy søren» og «ræva» til «elendig»

    Henrik Langeland (43) reagerer sterkt på at Cappelen Damm ville sensurere setningen «Fy faen jeg visste ikke at du var…
  7. Forlag kjøper gode anmeldelser

    Bastion forlag har betalt flere toppbloggere for gode omtaler av bøker denne høsten.
  8. VG slakter boken forlaget fikk bloggere til å «elske»

    Forlaget Bastion fikk bokbloggere til å konkurrere om å skrive den beste anmeldelsen av en ny bok for å vinne en reise.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder