STORSATSNING: Ingen ville ta i Lisa Hiltons erotiske thriller «Maestra», helt til en Bonnier-redaktør fikk servert den til lunsj - og nå lanseres boken med det som sies å være tidenes største PR-kampanje i bokbransjen. Her er Lisa (42), som skriver under navnet L.S. Hilton, på en mottakelse i Notting Hill under bokmessen i London denne uken.

STORSATSNING: Ingen ville ta i Lisa Hiltons erotiske thriller «Maestra», helt til en Bonnier-redaktør fikk servert den til lunsj - og nå lanseres boken med det som sies å være tidenes største PR-kampanje i bokbransjen. Her er Lisa (42), som skriver under navnet L.S. Hilton, på en mottakelse i Notting Hill under bokmessen i London denne uken. Foto: Nina E. Rangoy

VG møtte forfatteren bak den erotiske thrilleren «Maestra»: – Sexen er det minst sjokkerende i boken

LONDON (VG): Her er historien om en erotisk thriller som ingen ville publisere, men som nå er på vei ut 38 land og omtales som «årets mest sjokkerende» i det som sies å være tidenes største PR-kampanje i bokverdenen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

SJOKKERENDE? Denne boken er på vei ut i 38 land - og alle har valgt å gå for orignalbokomslaget, noe som er ganske uvanlig.

Boken «Maestra» ble et fenomen lenge før den kom ut i England i mars. Bare uker etter at at en forlegger i Bonnier bokstavelig talt hadde fått manuset til boken servert til lunsj (mer om dette senere), ble bokens filmrettigheter solgt til Hollywood, og i tillegg betalte et amerikansk forlag over 1 million pund for bokrettighetene.

Nå er boken på vei ut i 38 land, den anerkjente produsenten Amy Pascal og Columbia Pictures skal lage filmen.

– Lanseringskampanjen i Storbritannia sies å være den største som har vært sett i bokbransjen noensinne. «Maestra» er på kort tid blitt en internasjonal «hype», og er allerede på bestselgerlistene i de fem landene den er lansert i, blant annet Storbritannia, Spania og Australia. Etter sigende har lanseringskampanjen kostet forlaget rundt to millioner pund, sier forlagssjef Richard Aarø i Tiden som lanserer boken i Norge - ikke helt med samme budsjett.

– Men jeg kan røpe at dette er rekordsatsing også for oss. Det jeg falt for med boken var den utypiske hovedpersonen, en kynisk kvinne som tør å forfølge sine drømmer og går over lik for å oppnå sine mål. Judith Rashleigh er besatt av sex, mat og klær og har sånn sett klare fellestrekk med Patrick Bateman i American Psycho. Det var på tide vi fikk en sånn kvinnekarakter i litteraturen, sier Aarø.

Bokinteressert? Ferske bokanmeldelser og boktips her!

Denne uken har forlagsverdenen vært samlet på bokmessen i London, og tirsdag kveld møtte VG forfatter Lisa Hilton da hun leste for sine mange internasjonale forleggere på en champagnemottakelse i Notting Hill. Der ble det full jubel da hun kunne avsløre at bok to allerede er i rute. «Maestra» skal nemlig bli en trilogi.

Lisa Hilton selv bedyrer overfor VG at det ikke var hun som kom opp med slagordet for boken: «Den mest sjokkerende thrilleren du vil lese i år».

– Sexen er i alle fall ikke særlig sjokkerende, men det er jo noen tvister etterhvert som nok vil overraske leseren. De som synes boken er sjokkerende, bør gå ut mer. Eller ta seg en tur innom Tinder eller se hva unge folk i dag sender til hverandre på Snapchat. De sender jo nakenbilder til hverandre før de har kysset. Så jeg har bare skrevet om det som unge folk driver med i dag, sier Lisa til VG.

Selv foreslo hun følgende slagord: Sex. Kunst. Mord. Sko.

For Hiltons heltinne Judith er en litt annerledes heltinne. For hun er ikke bare en dyktig kunsthistorieutdannet 25-åring med stor sans for designervesker og designersko. Hun er også... La oss bruke Lisa Hiltons egne ord:

– Hun er en morderisk sosiopat som liker å knulle, sier hun og setter verdens blåeste øyne i oss for å se om vi blir sjokkerte.

– I går måtte jeg sitte lenge på BBC og forsvare bruken av ordet «cunt». De mente det var støtende at jeg bruker det som et substantiv, men det er jo lang tradisjon for det i vår historie - til og med i poesi fra 1800-tallet. I dag brukes det som et skjellsord, noe av det styggeste man kan si til hverandre - og det sier jo litt om vår kultur. Jeg mener vi må ta tilbake «cunt» som noe fint, sier Lisa som ikke syntes det var vanskelig å skrive alle de grafiske sexscenene i boken.

– Nei, jeg synes mer det var teknisk interessant. Det er også litt som å beskrive et maleri for noen som ikke har sett det, du må bruke et språk som får leseren til å føle noe. Men det er selvsagt lett for at det blir komisk og patetisk, jeg håper jeg har klart å unngå det.

Dilla på Ferrante? Les om mysteriet Ferrante her

Noen mener hun setter likestillingen flere tiår tilbake i tid og at hun har skrevet en kvinnefiendtlig bok, men selv mener hun at ingen hadde reagert om hun for eksempel var en mannlig krimforfatter som hadde latt kvinner bli drept og voldtatt på verste vis.

– Mannlige forfattere kan gjøre hva som helst, mens nå er jeg plutselig kvinnefiendtlig fordi jeg har skrevet om en sterk og noe ufølsom kvinne. Men jeg har skjønt at folk enten hater eller elsker boken min - og det er vel en bra ting, mener Lisa - som skriver under navnet L.S. Hilton.

Britiske medier har for lengst slått fast at L.S. Hilton er den nye E.L. James, altså forfatteren av «Fifty Shades», men da VG møter forfatter Lisa Hilton, dunker hun nærmest hodet i bordet når vi nevner E.L. James.

– De som tror de får en «Fifty Shades of Grey»-kopi tar feil. Det er jo en romantisk Askepott-historie - og du finner vel nærmest ikke ordet penis i den boken. Hennes sexbeskrivelser er ikke så grafiske som i min bok, hun bruker mer metaforer som at vaskemaskinen går rundt osv. Jeg er mer direkte, og «Maestra» er absolutt ikke noen kjærlighetshistorie, sier L.S. Hilton.

Opprinnelig er hun utdannet som kunsthistoriker (som sin romankarakter Judith) og har også studert engelsk ved Oxford. Hun har flere historiske bøker og hisoriske romaner bak seg, blant annet om Elisabeth I. Men en dag spurte en forlegger henne om å skrive noe erotisk, ja, det var vel i kjølvannet til suksessen av nevnte E.L. James.

– Så jeg prøvde meg, men forleggeren syntes det var forferdelig og usmakelig. Samtidig hadde jeg et annet manus liggende fra noen år tilbake som handlet om noen stjålte malerier. Og en dag tenkte jeg, hva om jeg setter disse to historiene sammen? Og plutselig hadde jeg skrevet hele boken.

Men ingen likte den. Hun forsøkte alt og alle.

– Jeg prøvde og prøvde og prøvde, men ingen ville ha den. Min historieforlegger virkelig hatet den og ville ikke en gang snakke med meg om den - noe vedkommende fortsatt ikke vil. Så jeg var helt fortvilet og tenkte på å selvpublisere den.

Det var da en venninne - som jobbet som sevitør på en lunsjrestaurant rett ved Bonnier forlag i Marylebone - la manuset på fatet til en av sine faste kunder, en forlagsredaktør i Bonnier. Dagen etter sto han på fortauet og sa han ville møte forfatteren.

– Så skjedde alt raskt. Og jeg skjønner vel nesten fortsatt ikke hva som skjer. Jeg tror jeg tenkte: Herregud, dette skjer virkelig, da vi satt på flyet til Hollywood for å møte Amy Pascal, men ellers så synes jeg alt bare er veldig rart og annerledes.

«Maestra» kommer på norsk 4. juni.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder