IF YOU CAN MAKE IT HERE: Jo Nesbø nyter utsikten og suksessen fra forlaget Random Houses skyskraper midt på Broadway i New York. Foto: Thomas Nilsson

Nesbø inn på topp ti i USA

«Snømannen» på bestselgerlisten

NEW YORK (VG) Midt under lanseringsturneen for «Snømannen» i USA fikk Jo Nesbø vite at krimromanen går inn på bestselgerlisten til New York Times.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

- Å selge en bok i USA burde jo i prinsippet ikke være noe annerledes enn å selge i for eksempel Tyskland, sier Jo Nesbø.
- Men jeg har gitt opp å late som det ikke er noe kulere å gjøre det bra her enn i alle andre land. Det er dette landet vi ser til, som har gitt oss alle de kulturelle referansene. Vi er alle amerikanere.

«I sin iver etter å importere gærne seriemordere til fredens rike i hans hjemland Norge er Jo Nesbø tvunget til å pønske ut noen ganske fantasifulle betingelse for å sysselsette Harry Hole» , skriver Marilyn Stasio i en kortanmeldelse i New York Times søndagsutgave, hvor bestselgerlisten presenteres.
«Nesbø utnytter disse tekniske ferdighetene til fulle i en utrolig kompleks og forferdelig underholdende historie».

- USA er så stort at du kan være popstjerne i et bittelite miljø. Det er det som er så fantastisk med New York: Alle kan definere sin virkelighet som den aller viktigste, sier han.

- Jeg gikk nedover gaten i sted og tenkte på at jeg lå på tiende plass på selveste New York Times-listen. Samtidig visste jeg at ingen jeg passerte på gaten vet noe som helst om meg eller boken min. Akkurat nå føler jeg meg vel som en slags «månedens ansatte».

Les også: Nesbø topper i Storbritannia

Stort forlag

NYTER SUKSESSEN OG UTSIKTEN: Jo Nesbø på kontoret til forlaget Random House på Broadway og 56th Street i New York. Foto: Thomas Nilsson

«Snømannen» gis ut av respekterte Knopf, som ligger under paraplyen til Random House - et av verdens største engelskspråklige forlag.

Nesbø sitter i selskapets majestetiske skyskraper, Random House Tower på Broadway, noen kvartaler unna Times Square og ser ut som han trives i rollen som «månedens ansatte».
Han blir uintervjuet på løpende bånd og har akkurat forhåndssignert 400 bøker. Han insisterer likevel på at det ikke er så veldig forskjellig fra å gi ut bok i Norge.

- Det er litt det samme som med Di Derre før og etter gjennombruddet, sier Nesbø - som fortsatt er frontfigur i popbandet som hadde sin storhetstid på 90-tallet.

- Om det er ni eller tusen mennesker du spiller for, så skal du gjennom de samme forberedelsene, de samme bevegelsene, det samme repertoaret. Det har ikke forandret seg stort.

- Er ikke en gang spørsmålene fra den amerikanske pressen annerledes enn hjemme i Norge?

- Nei, haha, de har forandret seg minst av alt, sier Jo Nesbø.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder