PERSONLIGE OGSÅ I BOK: Linnea Myhre, Eirin Kristiansen og Sophie Elise Isachsen har alle tatt steget fra blogg til bok Foto: VG/Privat

Når bloggere blir forfattere: – Tar ikke sjansen fra andre

Det er ingen ulempe at bloggerne har mange følgere allerede, men de må ha en god historie.

Maiken Svendsen
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Mange bloggere har de siste årene valgt å skrive bøker. De med flest bøker på samvittigheten er kanskje nisje-bloggerne. Linnea Myhre (26) er dog en av de som tok skrittet fra personlig blogg, til personlig bok i 2012 med «Evig søndag». Denne høsten kommer hennes tredje bok.

Eirin Kristiansen (21) har allerede gitt ut sin bok, som også har personlige historier. Sophie Elise Isachsen (21) gir ut sin bok om hennes oppvekst og reise til toppen, til høsten.

I tillegg skriver Anette Marie Antonsen (29) og Espen Hilton (33) på sine blogger at de er i startfasen av bokprosjekter. Lene Alexandra Øien (34) jobber med sin andre bok, som ennå ikke har fått utgivelsesdato.

Eirin Kristiansen: – Jeg gråt da jeg skrev om min alkoholiserte far

Panta Forlag, som ga ut Eirin Kristiansens bok, ser bloggere som dagens historiefortellere. Kommunikasjonssjef Kristoffer Gaarder Dannevig sier at dagens bokmarked er tøft, og at kan være de som har taket på internett som kan være med å redde papirformatet.

– Bloggerne tar ikke sjansen fra andre, men viser en vei for unge forfattere som vil fram. Det er en stor fordel om man kan tekkes både nett og papir, både sosiale og tradisjonelle medier, sier han og legger til:

– Som forlag skulle vi selvsagt ønske at vi kunne gi flere forfattere suksess. Men det er en trøst å se at flere unge bloggere har det som skal til for å nå ut.

– Kan ikke se seg blind på høye lesetall

BOKINTERVJU: Sophie Elise Isachsen intervjues av Harald Eia på Litteraturfestivalen PULF Foto: Frode Hansen VG

Cappelen Damm er forlaget som skal gi ut Sophie Elise Isachsens bok, og hennes redaktør Erik Møller Solheim så det lå en bok i hennes historie, men understreker at det ikke gjelder alle bloggere.

– Et blogginnlegg er kanskje like langt som en A4-side, en bok er kanskje 250-ganger lenger. En observasjon i hverdagen kan bære et blogginnlegg, men det krever større innsikt for å bære en bok, forteller Solheim.

Fikk du med deg? Sophie Elise vet boken vil få dårlige anmeldelser

Solheim understreker at man ikke kan se seg blind på høye lesertall på en blogg. Han mener man ikke kan sette likhetstegn mellom de som har mange lesere, og de som har historier som kan bære en bok.

– Jeg ser positivt på at et felt som har vært dominert av akademia og journalistikk får nye stemmer inn. Da blir feltet mer demokratisk. Forutsatt at de har noe å fortelle, sier han.

– Mulighet for at folk vil kjøpe bøkene

Forlaget Gyldendal ga ut «Regines bok» i 2010, som var historien om Regines kamp mot kreften. Det var opprinnelig en blogg, men hun ønsket at den skulle gis ut som bok.

– Bloggere er ikke noe vi satser på, men vi syns det er interessant med de personlige historiene som bloggere forteller, forteller Jan Svensson, redaksjonssjef for sakprosa i Gyldendal.

FØRSTE LANSERING: Linnea Myhre ga ut boken «Evig søndag» i 2012, her sammen med Aksel Hennie på lanseringen Foto: Mattis Sandblad VG

Linnea Myhre om boken: «Vanskelig, vondt og fint»

Svensson forteller at de innimellom tar bloggere inn i porteføljen fordi de har et publikum.

– Det betyr at det er interesse for det de skriver, og muligheter for at folk vil kjøpe boken, sier han.

«Casa Kaos»-bloggeren: Oppfordrer til å leve uperfekt (krever innlogg)

Aschehoug ga ut boken til mamma-bloggeren Marte Frimand-Anda, som står bak «Casa Kaos», tidligere i år. Kommunikasjonsansvarlig i Aschehoug Mona Ek mener at bloggere kommer inn i bokbransjen ikke tar mulighetene fra andre lovende forfattere.

– At bloggeren har mange følgere, kan absolutt være en fordel, men det betyr nødvendigvis ikke salgssuksess i bokform. Vi opplever ofte at vi når et annet publikum, forteller Ek.

Drives av de gode historiene

Forlagssjef i Vigmostad & Bjørke Tine Kjær sier at de leter strategisk og bredt etter gode historier, men at de ikke har noen plan om å gi ut bloggernes bøker spesielt. Forlaget har ingen bloggersamarbeid planlagt eller utgitt.

– Vi er et stort forlag som leter fordomsfritt etter gode fortellinger, også blant bloggerne, sier Kjær.

Hun har ingen formening om det er noen fordeler eller ulemper ved at bloggerne blir forfattere, eller at de allerede har et publikum og en plattform å utrykke seg på.

– Jeg tenker at det er fint med folk som lager gode bøker. Det er drivkraften vår, sier hun.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder