«FALCHEBLIKK»: Sigmund Falch og Schibsted Forlag skal utgi verdens første bok bestående av Instagram-bilder og morsomme billedtekster, og henter inn bilder med hastagen #falcheblikk Foto: INSTAGRAM OG NILS BJÅLAND/VG

Vil gi ut verdens første Instagram-bok

Til våren vil forfatter Sigmund Falch gi ut verdens første bok bestående kun av Instagram-bilder.

Felicia Alvsing
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL
Bladkompaniet.no - Bladkompaniet.noInstagram

Forfatteren har blitt kjent for sine bøker hvor han legger nynorsk billedtekst til "stive" fotografier fra eldre dager. Med blikk for morsomme og pussige detaljer, skal han nå i samarbeid med Schibsted Forlag prøve seg på bilder fra vår tid.

En konkurranse gir folk mulighet til å bidra med egne bilder til den kommende boken. Bidragene folk laster opp på den sosiale billeddelingstjenesten Instagram er med i trekningen om å få sitt bidrag med i Falchs neste bok.

- Vi har ikke hørt at noe lignende har blitt laget før, så vi mener at denne boken er nyskapende, sier informasjonssjef i Schibsted forlag, Anne Iversen til VG.

Prøver noe nytt

Det er Falch som, sammen med en redaktør, bestemmer innholdet i boka. Det er hans sjette bok og forlaget ville gjøre den litt annerledes.

- Vi var ikke i tvil om at Falch ville være med på prosjektet. Han er sporty og med på morsomme ting, så når vi spurte svarte han ja umiddelbart, sier hun.

Finurlige bildetekster

YNGRE LESERE: Anne Iversen i Schibsted ønsker å trekke yngre lesere med Instagram-boken. Derfor lanseres den første som e-bok. Foto: SCHIBSTED FORLAG


Etter at alle bidragene er samlet inn skal Falch gå igjennom materialet han har fått, for så å lage morsomme bildetekster til bildene. Siden boken blir laget av bilder som lastes opp på Instagram trekker den yngre lesere. Derfor skal den først lanserer som e-bok.

- Vi ser på det som et slags pionerprosjekt. Etter planen skal Instagram-boken lanseres som e-bok til våren, for så å komme ut som bok til høsten, forteller Iversen.

Selv om de er usikre på hvordan responsen blir, har både Schibsted og Falch har store forventninger til hvordan boken vil bli tatt imot på markedet.

- Falch har mange fans, og bøkene hans selger bare mer og mer for hvert år. Så hans skare av lesere vil nok like den veldig godt. Vi håper også at denne satsningen, som er ganske ny for oss, trekker en del yngre lesere, sier Iversen håpefullt.

Ønsker feriebilder

Falch forteller til VG at de har slitt med å finne ut hvordan ideen skulle utvikles videre til en bok. Dels fordi billedarkiver med moderne bilder ikke har den naturlige slagsiden de gamle bildene har.

- Det er mer bilder av stive mennesker, som gjør så godt de kan for å ta seg bra ut, sier han.

Konkurransen har i dag pågått i to uker, og det har tikket inn bilder jevnlig. Allerede nå har de nok bilder til å lage en bok, men de ønsker å samle inn flere bilder før de avslutter konkurransen og påbegynner arbeidet.

I skrivende stund har drøyt 50 bilder blitt lastet opp på billeddelingstjenesten, og bildene som lastes opp er ofte feriebilder. Det var et tips som Falch ga til deltakerne.

- Jeg anbefalte folk å se igjennom feriebildene sine. Det er jo slik at folk som er på ferie, ofte befinner seg på et uvant sted, og har et ønske om å se ut som om de koser seg. Slikt kan jo gi fine bilder, sier han.

ER DU PÅ INSTAGRAM? Hva er ditt forhold til bildedelingstjenesten? Del dine erfaringer i kommentarfelten nederst i artikkelen

Når det gjelder tittel på boka så er det enda ikke blitt diskutert, med Falch mener det virker sannsynlig at «Falcheblikk» vil bli vurdert.

Schibsted Forlag eies av Schibsted ASA, som også eier VG AS.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder